Mrożonki skusiły Pentę

Magdalena Ganiszewska
opublikowano: 13-07-2010, 00:00

Dzieje się na rynku mrożonek — Iglokrak dogadał się z Pentą Investments. Wejście funduszu cieszy konkurentów.

Dzieje się na rynku mrożonek — Iglokrak dogadał się z Pentą Investments. Wejście funduszu cieszy konkurentów.

Transakcja dopięta. Czeski fundusz Penta Investments przejął 100 proc. udziałów w mrożonkowej grupie Iglokrak. Na transakcję zgodził się wczoraj Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ile wyłożył fundusz? Tajemnica.

— Struktura transakcji jest standardowa, tzn. kolejne raty płatności są uzależnione od wyników osiąganych przez spółkę — mówi anonimowo przedsiębiorca z branży mrożonkowej.

Iglokrak, działający przede wszystkim w południowej Polsce, należy do czołówki producentów i dostawców mrożonek i lodów. Jego roczne przychody to ponad 330 mln zł. Grupa składa się z ośmiu oddziałów zlokalizowanych w Krakowie, Bielsku-Białej, Sosnowcu, Wodzisławiu Śląskim, Kielcach, Wrocławiu, Poznaniu i Zakopanem. W grupie są też dwie fabryki w Tarnowie, produkujące pod markami Fritar i Lewil.

Negocjacje toczyły się od kilku miesięcy, a właściciele Iglokraka mieli w branży opinię trudnych partnerów do rozmów kapitałowych. Wreszcie się udało. Firma wzmocniona przez nowego właściciela ma ambitne plany.

— Przejęcie Iglokraka to pierwszy krok Penty w kierunku konsolidacji i modernizacji rynku mrożonek w Polsce, a także segmentu dostawców artykułów dla branży HoReCa — mówi Rafał Sosna, dyrektor inwestycyjny Penty w Polsce.

Konkurencja się cieszy…

Przejęcie Iglokraku cieszy też konkurencję.

— To świetne posunięcie. Nasza branża wymaga dużych nakładów inwestycyjnych — mówi Krzysztof Kosiorek-Sobolewski, członek rady nadzorczej Jago.

Jago nie kryje, że też jest otwarte na współpracę kapitałową. Ma już za sobą kilka przejęć i planuje kolejne. Obecnie negocjuje akwizycję firm działających w państwach bałtyckich. Rozważa też możliwość sprzedaży aktywów. Jeden z akcjonariuszy firmy Park Bronisze (kontrolowany przez znaną inwestorkę Elżbietę Sjoeblom) — zażądał niedawno zwołania walnego zgromadzenia w celu przegłosowania zgody na sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Data zgromadzenia nie została jeszcze ustalona.

… a rynek rośnie

Jago, oprócz Iglokraka i Igloteksu, to jeden z liderów na rynku mrożonek. Firmy są zgodne co do tego, że branża jest w fazie wzrostu. Z danych Iglokraku wynika, że wysokość wydatków na żywność w przeliczeniu na jednego Polaka pozostaje wciąż dużo niższa w porównaniu z krajami Europy Zachodniej. Podobny trend można obserwować w branży artykułów mrożonych.

"Wysokość wydatków Polaków na produkty mrożone wynosi obecnie 2,3 proc. ogółu wydatków na żywność per capita, podczas gdy w krajach Europy Zachodniej wskaźnik ten wynosi 4,4 proc." — przekonuje zarząd Iglokraka w raporcie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Ganiszewska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu