Z kategorią rozciągającą się od gotowych dań przez mrożone warzywa, owoce, mięso, ryby, pizzę, frytki aż po lody familijne i ciasta styczność ma niemal każdy — według danych YouGov aż 98 proc. gospodarstw domowych w Polsce kupiło mrożonki choć raz w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Przeciętna rodzina kupuje ich już ponad 23 kg rocznie i zostawia w sklepie 350 zł. Wartościowo rynek rośnie w tempie 11,6 proc. rocznie, a wolumenowo o 7,6 proc. (dane nie obejmują lodów impulsowych). Liderami wzrostu są lody familijne, produkty mączne i ziemniaczane, warzywa oraz dania gotowe.
— Największą dynamikę wzrostu notujemy obecnie w kategorii warzyw mrożonych na patelnię. To stosunkowo nowy segment w naszej ofercie. W tym roku planujemy szeroką kampanię marketingową. Kontynuujemy też inwestycje w odnawialne źródła energii i inne rozwiązania ograniczające wpływ produkcji na środowisko. Naszym celem jest utrzymanie dwucyfrowej dynamiki wzrostu — mówi Paweł Wojciechowski, dyrektor handlowy Frosty na Polskę i Europę Centralną.
Menedżer wskazuje, że choć rynek mrożonek rozwija się stabilnie, rosną też wyzwania, takie jak koszty produkcji i silna presja cenowa ze strony marek własnych. To właśnie one dominują w głównym kanale sprzedaży mrożonek, czyli w sklepach dyskontowych, które odpowiadają za 52 proc. wartości rynku. Zgodnie z danymi YouGov dalej są supermarkety — 19 proc., sklepy małoformatowe — 18 proc. oraz hipermarkety — 9 proc. Te ostatnie odgrywają coraz mniejszą rolę, podczas gdy mały format wciąż wybierany jest przez klientów jako uzupełnienie większych zakupów w dyskontach.
Mrożonki najlepiej rotują w koszykach rodzin i tzw. pustych gniazd, czyli gospodarstw domowych, z których dzieci się już wyprowadziły. Coraz częściej trafiają też do młodszych konsumentów. Wśród kupujących dużą grupę stanowią regularnie śledzący promocje.
— Dla rozwoju kategorii kluczowe są nie tylko atrakcyjne ceny, lecz również wyselekcjonowany asortyment dostosowany do formatu sklepu. Ze względu na specyfikę produktów przechowywanych w zamrażarkach rozszerzenie przestrzeni półkowej bywa dużym wyzwaniem — mówi Michał Maksymiec, retail vertical client director w YouGov.
Na wizerunku mrożonek wciąż ciąży przekonanie, że są mniej wartościowe niż świeże produkty.
— Tymczasem chociażby w przypadku warzyw i owoców mrożenie to jedna z najskuteczniejszych metod konserwacji. Badania potwierdzają, że po odmrożeniu zachowują one większość witamin, minerałów i antyoksydantów — mówi Grzegorz Mech, business development manager w YouGov.
