W badaniu przeprowadzonym wśród przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Fiserv Polska, działającego pod marką PolCard from Fiserv wzięła udział grupa 500 mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw zajmujących się handlem i usługami.
Aż 60 proc. firm uważa, że nie potrzebuje takich inwestycji, a co czwarta twierdzi, że jej skala działalności jest zbyt mała, by ponosić nakłady finansowe na przeprowadzenie cyfryzacji.
- Tylko co czwarta przebadana przez nas firma planuje wdrażać rozwiązania związane z cyfryzacją w ciągu najbliższych miesięcy. Z wszystkich ankietowanych branż najbardziej zainteresowani automatyzowaniem procesów są przedstawiciele działalności profesjonalnej, naukowej lub technicznej np. prawnicy, architekci (30 proc.). Jednak nawet w ich przypadku chęć cyfryzacji nie jest zbyt powszechna – mówi Krzysztof Polończyk, prezes Fiserv Polska.
Spośród firm planujących cyfryzację najwięcej (55 proc.) zadeklarowało, że będzie ona dotyczyć obszaru komunikacji z klientami, co w dobie coraz bardziej wymagających konsumentów nie powinno zaskakiwać.
W dalszej kolejności są kwestie przetwarzania i przechowywania danych oraz obieg dokumentów (prawie 51 proc.). Firmy będą także inwestować w technologie służące rozliczaniu płatności z klientami i kontrahentami (46 proc.) procesami księgowymi i finansowymi (44 proc.) oraz bezpieczeństwu (44 proc.). Najmniej firm – niespełna 30 proc. interesuje się usprawnianiem komunikacji wewnętrznej.