MUX-8 rozpala nadawców

opublikowano: 05-09-2016, 22:00

Jesienią ruszy ofensywa nowych kanałów. Agora poszuka wielkomiejskiej, zamożnej widowni, ZPR powalczy o rekordowe udziały w rynku

Jest jak w niemym kinie akcji — prace poszczególnych korporacji medialnych nad debiutami ich kanałów naziemnej telewizji cyfrowej MUX-8 trwają w najlepsze. Akcja jest wartka, jednak budowa odbywa się na pilnie strzeżonym zapleczu. Każdy ma swoje pomysły na uszczknięcie fragmentu rynku, jednocześnie obawiając się, żeby nie ujawnić za dużo drapieżnej konkurencji. Przy projektach wartych 20-30 mln zł słowo za dużo może w przyszłości oznaczać za mało zysków. Generalnie obowiązuje zasada milczenia i bliskiego kontaktu z najlepszą bronią w tym biznesie — kalkulatorem.

STAN GRY: Kanały należące do Zbigniewa Benbenka są tymi, które najskuteczniej przyciągają widzów. Co nie znaczy, że Agora — której nowymi telewizyjnymi projektami zawiaduje Agnieszka Sadowska — nie ma ambicji przebicia oferty konkurencji.
Wyświetl galerię [1/2]

STAN GRY: Kanały należące do Zbigniewa Benbenka są tymi, które najskuteczniej przyciągają widzów. Co nie znaczy, że Agora — której nowymi telewizyjnymi projektami zawiaduje Agnieszka Sadowska — nie ma ambicji przebicia oferty konkurencji. Grzegorz Kawecki

— Rentowność naszego nowego kanału telewizyjnego Metro to kwestia 3-5 lat — po osiągnięciu ok. 1,1 proc. udziału w oglądalności — mówi Agnieszka Sadowska, członek zarządu Green Content, odpowiedzialna za rozwój projektów telewizyjnych w Agorze i członek zarządu Stopklatki, której Agora jest współwłaścicielem.

Ciasna machina

Kanał Agory stawia na filmy, fabułę i reportaże kupowane u zewnętrznych dostawców. Początkowo jedynie 5 proc. treści będzie powstawało w studiach przy ul. Czerskiej.

— Celujemy nie tylko w odbiorców MUX-8, ale również w segment wielkomiejskiej widowni, z wyższym wykształceniem i zarobkami. Liczymy na dotarcie do szerokiej grupy z lekką przewagą kobiet. W obszarze produkcji początkowo będziemy działać ostrożnie, szukając jak najefektywniejszych synergii w grupie. To przecież pionierski w Polsce projekt, który będzie wykorzystywałswój potencjał online w obszarze telewizji — mówi menedżerka.

Podobną drogą podąża Grupa Wirtualna Polska, deklarując, że promocja marek i treści będzie przenikać się w obie strony. Natomiast Zbigniew Benbenek, którego Nowa TV będzie już czwartym w portfolio ZPR Media kanałem naziemnej telewizji cyfrowej, jest zdania, że w pojedynkę na multipleksie będzie ciężko o zyski. Nawet przy wsparciu potężnej machiny internetowej WP będzie trudniej niż Agorze, która ma doświadczenia ze Stopklatki.

— Na rynku jest ciasno, a obrazy z telewizji niekoniecznie dobrze się oglądają na mniejszych ekranach — uważa właściciel ZPR, który z Nowa TV celuje w aż 2 proc. udziałów rynkowych. Daje sobie na to jednak nawet 5 lat.

Ekran sporu

Obecna strategia starych wyjadaczy na multipleksie, ograniczająca się zazwyczaj do czerpania synergii z umiejętnego przesuwania wspólnych treści między kanałami i w internecie, daje wymierne efekty. A co z apetytem na konsolidację wśród nadawców? Jest mniejszy niż na inwestycje we własne kanały. Kino Polska czy TV Puls wciąż nie znalazły inwestorów gotowych sprostać oczekiwaniom finansowym ich właścicieli.

— Kupowanie kanału o radykalnie odmiennym profilu nie ma dla nas większego sensu. Traci się efekt synergii zarówno na zakupach, jak i wykorzystaniu kontentu — podkreśla Agnieszka Sadowska. Agora planuje start nowego kanału w czwartym kwartale, podobnie jak ZPR.

Ich jesienno-zimowa marketingowa ofensywa wciąż stoi jednak pod znakiem zapytania. W przeciwieństwie do Wirtualnej Polski właściciele Metro TV i Nowa TV uzależniają start kanału od sukcesu negocjacji z EmiTelem, operatorem MUX-8. Według informacji „PB”, EmiTel oczekuje opłat wyraźnie wyższych niż ponoszone przez nadawców kanałów z innych MUX-ów, tłumacząc to m.in. potrzebą budowy infrastruktury przesyłowej. Zbigniew Benbenek odpowiada twardo: „Absolutnie nie zamierzamy płacić więcej niż na pozostałych MUX-ach. Jeśli EmiTel nie obniży żądań, sprawa zakończy się zapewne przed arbitrażem Urzędu Komunikacji Elektronicznej. A to może dodatkowo przedłużyć proces uruchomienia multipleksu”.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karol Jedliński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu