Na imprezę ze wsparciem UE

Rafał FabisiakRafał Fabisiak
opublikowano: 2017-01-24 22:00

W 2017 r. firmy nadal będą mogły skorzystać z dofinansowania udziału w targach

Nowa unijna perspektywa finansowa otworzyła firmom kolejne furtki do udziału w międzynarodowych i polskich targach. Jedna z możliwości to program realizowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) w ramach poddziałania 3.3.3 Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój „Wsparcie MŚP w promocji marek produktowych — Go to Brand”.

Jest on skierowany do mikro, małych i średnich przedsiębiorców posiadających innowacyjny produkt lub usługę i prowadzących działalność eksportową, a także samodzielne prace badawczo- -rozwojowe. Firmy innowacyjne będą więc traktowane priorytetowo przy podziale pieniędzy w tym programie. Pierwszy nabór w 2017 r. ruszył 12 stycznia i potrwa do 13 lutego.

W puli znajduje się 50 mln zł, z czego 5 mln zł trafi do firm z Mazowsza, a pozostała kwota do spółek z innych województw. W tym naborze dofinansowane są jednak jedynie wyjazdy na Hannover Messe (targi przemysłowe i technologiczne) i Międzynarodową Wystawę Expo w Astanie (każda edycja ma inny motyw przewodni, w 2017 r. będzie to energia przyszłości). Maksymalna wartość kosztów kwalifikowanych w przypadku pierwszego wydarzenia to 150 tys. zł, a 300 tys. zł przy wyjeździe do Kazachstanu.

Wsparcie w ramach tego naboru to do 50 proc. pomocy publicznej w przypadku wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawowego i do 85 proc. na pozostałe wydatki objęte pomocą de minimis (tu wysokość dotacji zależy od wielkości firmy, przy czym maksymalny odsetek wsparcia mogą otrzymać jedynie mikroprzedsiębiorcy z województw innych niż mazowieckie). Rozpoczęcie kolejnego naboru na łączną kwotę 200 mln zł zaplanowano na 10 lutego 2017 r. Jedną z firm, która chce wziąć udział w programie Go to Brand jest firma jubilerska S&Az Gdyni. Spółka pracuje nad wnioskiem aplikacyjnym.

— W stosunku do poprzedniej perspektywy finansowej większy nacisk położony został na innowacyjność i wysoką jakości produktów, które powinny wpisywać się w tzw. Krajowe Inteligentne Specjalizacje. W przypadku naszej branży kluczem do tego jest wzornictwo, z którego słynie polskie jubilerstwo.Dużą zmianą jest natomiast włączenie nas do ogólnej branży „Moda Polska”, podczas gdy poprzednio występowaliśmy pod własnym szyldem branży jubilersko-bursztynniczej — mówi Marcin Sztucki z firmy S&A.

W ramach poddziałania 3.3.3 zostaną zrealizowane także branżowe programy promocji oraz programy promocji na rynkach perspektywicznych. Pierwszy wyszczególnia sektory gospodarki o najwyższym potencjale konkurencyjnym i innowacyjnym. Łącznie wyróżniono 12 branż, w tym m.in. sprzęt medyczny, IT/ICT, biotechnologie i farmaceutykę, modę polską, meble, polskie specjalności żywnościowe. Wsparcie promocyjne dla firm wpisujących się w branżowe programy potrwa do 2019 r. Każdy przewiduje obowiązkowe działania, głównie dotyczące promocji na jednym z rynków pozaunijnych, udziału w określonej liczbie wybranych targów i zakupu jednej usługi doradczej. Wsparcie dotyczy części kosztów działań promocyjnych, a maksymalna łączna kwota wydatków kwalifikowanych na jeden projekt nie może przekroczyć 1 mln zł.

— Dla eksporterów bez wątpienia najistotniejszym z praktycznego punktu widzenia jest katalog imprez targowych wytypowanych do dofinansowania. Tu nie można mieć zastrzeżeń. W naszej branży targi są wciąż najważniejszym instrumentem dotarcia do klientów i odbiorców z nową ofertą produktową. Dotyczy to zarówno firm o ugruntowanej już pozycji eksportowej, jak i stawiających pierwsze kroki na rynkach zagranicznych. Natomiast kryteria dotyczące innowacyjności mogą stanowić swego rodzaju barierę wejścia dla niektórych producentów dysponujących mniejszym potencjałem — ocenia Marcin Sztucki. Wśród perspektywicznych rynków wybranych do wsparcia znalazły się Algieria, Indie, Iran, Meksyk i Wietnam. W tym przypadku maksymalna wartość wsparcia nie może być wyższa niż 500 tys. zł. A z dofinansowania mogą skorzystać mikro, małe i średnie firmy o profilu zgodnym z tematyką targów wyszczególnionych w programie dla danego państwa. Warto również przyjrzeć się konkursom przygotowywanym w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych, ponieważ także tam znajdują się działania związane z dofinansowaniem targów. Przykładowo pieniądze m.in. na ten cel w woj. łódzkim można zdobyć z poddziałania 2.2.1 Modele biznesowe MŚP łódzkiego RPO.