Czytasz dzięki

Nadciągnęły chmury, a deszczu brak

opublikowano: 07-09-2017, 22:00

Spada zainteresowanie wdrożeniami ERP w modelu usługowym. Chwilowy kryzys czy trwała tendencja?

Liczba nowych systemów ERP w chmurze spadła o 21 proc. rok do roku i wynosi 6 proc. Z usług dostawców tych rozwiązań zadowolonych jest 26 proc. firm. To o 28 proc. mniej niż w ubiegłym roku. Negatywne emocje studzi fakt, że 70 proc. wdrożeń okrzyknięto sukcesem — wynika z najnowszego międzynarodowego raportu spółki Panorama Consulting. Dane te przeczą prognozom większości ekspertów rynku teleinformatycznego, którzy twierdzili, że chmura obliczeniowa, czyli dostęp do oprogramowania przez internet, stanie się dla biznesu najpopularniejszym sposobem korzystania z zasobów cyfrowych.

Co hamuje rozwój usługowego modelu IT, określanego także jako SaaS (Software as a Service)? Swoją niechęć do systemów ERP w chmurze 72 proc. respondentów wyjaśniło obawą, że stracą swoje dane. 12 proc. mówiło o lęku przed włamaniem crackerów (cyberprzestępcy). O 19 proc. wzrósł odsetek przedsiębiorców, którzy chmurowe wdrożenia uznali za porażkę.

— W Polsce obawy związane z tą technologią są podobne jak na Zachodzie. Firmy martwią się o sprawy związane z cyberbezpieczeństwem, nagłą utratą danych lub brakiem możliwości połączenia się z systemem, bez którego przedsiębiorstwa produkcyjne i logistyczne nie mogą w działać. Nawet kilkugodzinny brak dostępu do ERP oznacza spore straty — komentuje Piotr Rojek, prezes DSR, dostawcy oprogramowania dla biznesu.

Czy chmura będzie tracić na rzecz rozwiązań stacjonarnych (on-premise), czyli instalowanych na sprzęcie należącym do przedsiębiorstw? Raport firmy Panorama Consulting wskazuje na coś przeciwnego: liczba wdrożeń on-premise w analizowanym okresie wzrosła o 11 proc., ale dotyczy to tylko systemów ERP. Pozostałe oprogramowanie w modelu SaaS cieszy się coraz większą popularnością. Na takie rozwiązania zdecydowało się o 10 proc. firm więcej niż w 2016 r.

— Chmura ułatwia integrację oprogramowania, dostarczając ogromną moc obliczeniową i drogą w samodzielnym utrzymaniu infrastrukturę. Ma ona więcej zalet niż wad, więc długofalowo możemy spodziewać się zwiększenia liczby wdrożeń ERP w wersji usługowej — twierdzi Piotr Rojek.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane