Nadgonić czas

Katarzyna Kozińska
04-12-2003, 00:00

Grupa Żywiec przejmuje dystrybucję browarów Brau Union, ale już bez Van Pura. Austriacki inwestor sfinalizował jego sprzedaż.

Zgodnie z naszymi październikowymi zapowiedziami, Grupa Żywiec poinformowała, że przejmie sprzedaż i marketing Brau Union Polska (BU). To początek konsolidacji firm w Polsce. Konkurujące ze sobą do niedawna browary połączyły siły po integracji głównych akcjonariuszy na szczeblu europejskim. Obaj producenci nadal będą jednak działać jako oddzielne podmioty. Ich pracę będzie koordynował Nico Nusmeier, prezes Grupy Żywiec. Werner Jansel, szef Brau Union Polska, wejdzie natomiast do zarządu Browarów Żywiec. Około 40 proc. pracowników działu dystrybucji BU przejdzie do Grupy Żywiec.

Marki pozostaną

Na razie producenci nie rezygnują z produkcji żadnej dotychczasowej marki.

— Planujemy, że Królewskie i Kujawiak pozostaną markami regionalnymi. Rozwiązania dotyczące części produkcyjnej wymagają analiz — mówi Nico Nusmeier.

Jego zdaniem, za dwa lata będą już dostrzegalne efekty restrukturyzacji powiększonej grupy.

— Strata na poziomie wyniku operacyjnego BU jest poważna. Żadna firma nie może sobie pozwolić na utrzymywanie takiego wyniku. Nie będąc właścicielem tej firmy, ale prowadząc wspólną politykę sprzedaży, też można wypracować poprawę wyników, ale trzeba będzie włożyć w to dużo wysiłku — dodaje szef Żywca.

Finał

Oferta produktów uszczupliła się tylko o produkcję browaru Van Pur w Rakszawie koło Rzeszowa. Trzy dni temu Brau Union sfinalizował sprzedaż browaru. Zakład zatrudnia 240 osób, produkuje 450 tys. hl piwa rocznie.

— Po połączeniu sił BU i Żywca pozycja Van Pura w strukturze grupy była zagrożona. Browar jest bowiem położony blisko dużo większego browaru Leżajsk. Van Pura odkupili jego poprzedni właściciele — wyjaśnia Werner Jansel.

W skład BU wchodzą Browary Królewskie z Warszawy oraz bydgoski Kujawiak. Łącznie z Van Purem (takie wyniki podaje BU) zwiększyły po trzech kwartałach sprzedaż piwa do 1,11 mln hl, czyli o 4,5 proc.

Grupa Żywiec kontroluje 32,9 proc. krajowego rynku piwa. Po trzech kwartałach sprzedaż sięgnęła prawie 2,5 mld zł, a zysk 208,4 mln zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kozińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Nadgonić czas