Najbardziej szanujemy marki: Małysz, WOŚP i Wedel

DCZ
opublikowano: 11-02-2008, 00:00

Marką jest nie tylko towar czy usługa, ale też instytucje, waluty, kraje, a nawet osoby publiczne.

Marką jest nie tylko towar czy usługa, ale też instytucje, waluty, kraje, a nawet osoby publiczne.

Young & Rubicam Brands przeprowadziła badanie oparte na BAV (BrandAssetTM Valuator), które mierzy wartość marki, diagnozuje jej kondycję i zarządza wizerunkiem. To pierwsze takie badanie w Polsce.

— Marka to byt złożony. Składa się na nią cała sfera skojarzeń i symboli oraz doświadczeń konsumenckich. Dziś marką może być nie tylko towar czy usługa, ale też instytucje, waluty, kraje, a nawet osoby publiczne — mówi Marek Staniszewski, dyrektor strategiczny Young & Rubicam Brands.

Przykładem może być piosenkarka Madonna, która wypracowała swoją markę i choć ciągle zmienia wizerunek, pozostaje sobą. W Polsce takimi najbardziej wyróżniającymi się osobami-markami są — jak wynika z badań BAV: Kuba Wojewódzki, Grażyna Torbicka, Joanna Brodzik, Anna Mucha, Bożena Dykiel i Martyna Wojciechowska.

Markę tej ostatniej respondenci określili słowami: odważna, energiczna, silna, inteligentna i czarująca. Za marki mocno skorelowane z Martyną Wojciechowską uznali Krystynę Jandę oraz TVN Style, Cyfrę+, Australię, Galerię Centrum i MTV.

— Większość osób ze świata mediów nie chce się przyznać, że są markami. A przecież jestem marką, mimo że trudno przyporządkować mnie do konkretnej kategorii — kim jestem. Dla jednych dziennikarką, dla innych podróżniczką, jeszcze dla innych sportsmenką. Jednak trzymam się jednego nurtu i konsekwentnie buduję swój wizerunek — mówi Martyna Wojciechowska.

Wśród marek, na które jest w Polsce największe zapotrzebowanie, są marki medialne: Polsat, TVP1, TVN, RMF FM, TVP2. Poza tym respondenci wskazywali najczęściej na: złotego, Polskę (kraj), Nivea i Pocztę Polską. Z kolei markami o największym szacunku okazały się: Adam Małysz, WOŚP, Wedel, Polska i Nivea. Znalazły się wśród nich również media: TVN i RMF FM.

Pierwszą dziesiątkę najsilniejszych marek w naszym kraju tworzą: Polska, WOŚP, Nokia, Danone, Polsat, Wedel, TVN, Nivea, Jacobs Kronung i Delicje Szampańskie. W pięćdziesiątce znalazły się trzy osoby: Adam Małysz (miejsce 23.), Grażyna Torbicka (44.) i Robert Kubica (47.). Z kolei marki, które zanotowały największy spadek wyróżnialności w latach 2004- -07, to m.in.: Troll, Auchan, Schweppes, Oral B, Alpinus, Fervex i Eclairs.

Jak się to bada

BAV pomaga precyzyjnie określić osobowość marki, wykorzystując metodologię Y&Rchetypes (12 uniwersalnych archetypów kulturowych), opartą na jungowskiej teorii osobowości. Zakłada, że rozwój każdej marki zależy od czterech filarów: wyróżnialności, zapotrzebowania, szacunku i wiedzy. Badanie BAV przeprowadzono w Polsce w 2007 r., we współpracy z instytutem Millward Brown SMG/KRC. Przebadano 1293 marki z 95 kategorii na próbie 3026 respondentów w wieku od 18 do 69 lat.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DCZ

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu