Najważniejsze trendy dla firm w 2025 r.

Justyna Klupa
opublikowano: 2025-01-01 20:00

W tym roku tendencje rynkowe zdominowane będą przez nowe technologie. Kluczową rolę odegra sztuczna inteligencja.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jakie trendy są najważniejsze dla firm w 2025 r.?
  • Czy przedsiębiorcy zaczną korzystać z KSeF już teraz?
  • Jaką rolę odegra w tym roku AI?
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Przedsiębiorcy, którym zależy na utrzymaniu przewagi konkurencyjnej, powinni śledzić trendy dla firm. Które z nich będą w tym roku najważniejsze?

Sztuczna inteligencja

W dalszym ciągu będzie rosła liczba przedsiębiorców wdrażających w swoich firmach AI. Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji są wciąż udoskonalane, dlatego będą jeszcze skuteczniejsze i lepiej dopasowane do potrzeb i oczekiwań przedsiębiorców. Niektórzy z nich będą korzystać z jej pomocy na praktycznie każdej biznesowej płaszczyźnie. Sztuczna inteligencja pozostanie nie tylko narzędziem wspierającym codzienne zadania pracowników, ale stanie się ich stałym partnerem w wykonywaniu obowiązków. Dzięki temu firmy zautomatyzują niektóre procesy i zyskają przewagę konkurencyjną. Wzrost znaczenia AI spowoduje jednocześnie, że coraz więcej przedsiębiorców będzie zwracało uwagę na ochronę własności intelektualnej i związane z tym zagrożenia.

Co nas czeka

Ze wszystkimi prognozami branżowymi i makroekonomicznymi możesz zapoznać się w specjalnym serwisie „Co nas czeka”. Na stronie znajdziesz także felietony liderów biznesu, nauki, kultury i geopolityki, takich jak Aleksander Kwaśniewski, Jacek Dukaj, Aleksandra Przegalińska, gen. Rajmund Andrzejczak, Sebastian Kulczyk, Rafał Brzoska czy Adam Góral.

Cyberbezpieczeństwo

Jednym z najważniejszych trendów będzie podejmowanie kolejnych działań mających na celu zapewnienie przedsiębiorstwom cyberochrony. Dużym zagrożeniem dla firm, bez względu na ich wielkość i branżę, pozostaną w dalszym ciągu ataki hakerskie. Zdaniem ekspertów największym niebezpieczeństwem pozostanie phishing oraz działania oparte na ransomware. Rosnącym problemem dla przedsiębiorców będzie fałszowanie tożsamości przez cyberprzestępców. Duże zagrożenie dla ochrony danych i systemów stanowić będą cyberataki udoskonalane przez sztuczną inteligencję. Dlatego utrzymanie cyberbezpieczeństwa będzie w nadchodzącym roku znacznie trudniejsze niż obecnie. Tymczasem - jak wynika z najnowszego Cisco AI Readiness Index - jedynie 30 proc. firm posiada wystarczającą strategię ochrony.

Hiperpersonalizacja

W 2025 r. firmy będą dążyły do oferowania klientom produktów i usług maksymalnie dopasowanych do ich potrzeb i oczekiwań. Będą dostarczały im głównie treści, które mogą ich z największym prawdopodobieństwem zainteresować. Hipersonalizacja dotyczyć będzie również obsługi klienta. Przedsiębiorcy będą w tym celu wspierali się nowymi technologiami, w tym przede wszystkim narzędziami opartymi na sztucznej inteligencji.

Cyfryzacja i automatyzacja

Wszystko wskazuje na to, że w najbliższych miesiącach firmy będą przeznaczały jeszcze więcej pieniędzy na cyfryzację. Dominującym trendem tego roku stanie się automatyzacja. Dotyczy to zwłaszcza procesów logistycznych. Pracodawcy coraz chętniej będą powierzali powtarzalne czynności manualne robotom. Te jednak nie zabiorą stanowisk pracownikom. Część kadry, która będzie chciała pozostać w szeregach firmy, będzie musiała się jednak przekwalifikować. Natomiast w niektórych przedsiębiorstwach pojawi się konieczność zatrudnienia specjalistów na zupełnie nowe stanowiska.

Przedsiębiorcy będą dążyli również do automatyzacji procesów rekrutacji.

- Informatyzacja procesów HR, choć z pewnością usprawni wiele czynności, takich jak wstępna weryfikacja CV, nie zastąpi jednak czynnika ludzkiego. Znajomość branży, budowanie relacji oraz umiejętność identyfikacji tzw. soft skills, to kluczowe kompetencje rekrutera, które są nie do zastąpienia przez algorytmy. To ludzie, ze swoją intuicją i doświadczeniem, są w stanie znaleźć idealnego kandydata na dane stanowisko – uważa Adam Ajtner, główny konsultant ds. IT w Wyser Executive Search.

ESG

Kolejnym trendem w firmach wciąż będzie ESG (ang. environmental, social and corporate governance - środowisko, społeczna odpowiedzialność i ład korporacyjny). Powody są dwa. Po pierwsze, od nowego roku wchodzą w życie przepisy znowelizowanej ustawy o rachunkowości i innych aktów prawnych związanych z raportowaniem ESG. Wynika to z konieczności wdrożenia dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive). Obowiązek raportowania ESG dotyczy obecnie jedynie największych firm, zatrudniających powyżej 500 pracowników. W kolejnym roku obejmie średnie firmy, zatrudniające powyżej 250 pracowników. Zainteresowanie przedsiębiorców kwestiami ESG wynika również ze wzrostu znaczenia zrównoważonego rozwoju. Coraz więcej konsumentów i firm zwraca uwagę na działania wspierające ekologię. Również dlatego w nadchodzących miesiącach firmy będą dostosowywały swoje strategie biznesowe do oczekiwań klientów, którzy podejmują proekologiczne decyzje zakupowe.

Work-life balance

Rośnie tendencja związana z zapewnianiem równowagi między pracą i życiem prywatnym. Trend ten jest wzmacniany przez dyrektywę unijną work-life balance. Narodził się on w odpowiedzi na potrzeby współczesnego rynku pracy. Pracownicy, zwłaszcza z młodszych pokoleń, nie chcą poświęcać życia wyłącznie karierze zawodowej. Oczekują, że przedsiębiorcy stworzą im przyjazne środowisko pracy, a po wyjściu z firmy będą mieli czas dla rodziny i na hobby. Coraz więcej pracodawców podejmuje tego typu działania, które można odebrać jako pójście pracownikom na rękę.

KSeF

Co prawda terminy, od których zacznie obowiązywać Krajowy System e-Faktur (KSeF), zostały przesunięte na luty i kwiecień 2026 r., ale już w ubiegłym roku znacznie wzrosła liczba firm przygotowujących się do jego wdrożenia. Ten rok będzie kluczowy pod tym względem. Warto dodać, że od 2025 r. chętni mogą dobrowolnie obsługiwać dokumenty na platformie nowego systemu.

Jawność płac

Od 2026 r. pracodawcy będą musieli dostosować się do znowelizowanych przepisów wprowadzających przejrzystość wynagrodzeń. Narzucają one na nich między innymi obowiązek informowania kandydatów do pracy o poziomie lub przedziale płac już na etapie rekrutacji. Jeszcze większym wyzwaniem dla pracodawców będzie konieczność podania do publicznej wiadomości informacji o różnicach w wynagrodzeniach w ich firmach. Właściciele firm będą musieli wdrażać rozwiązania, które pozwolą im na przeprowadzenie analiz dotyczących wysokości pensji podwładnych i możliwości ich korekt.