Rynek lotniczy prężnie się rozwija: w 2014 r. zysk przewoźników wyniósł 16,4 mld USD, czyli prawie 5 USD na pasażera i był o 6 mld USD wyższy niż rok wcześniej. To efekt wzrostu gospodarczego i nieco niższych cen paliwa. Szacunki na 2015 r. mówią o 29,3 mld USD zysku i stopie zwrotu zainwestowanego kapitału na poziomie 7,5 proc.
Największe linie lotnicze zlokalizowane są w USA, a najlepsza w Europie grupa Lufthansy jest dopiero na piątym miejscu na świecie.
Polski rynek powoli się rozwija. Linie regularne i czarterowe przewiozły w 2014 r. 27,7 mln pasażerów. Spada udział tradycyjnych linii na rzecz tanich przewoźników, którzy mają już 54,3 proc. rynku.
– Polska potrzebuje koncepcji rozwoju rynku transportu lotniczego, bo ostatni program pochodzi z 2007 r. Konieczna jest restrukturyzacja LOT, pełna prywatyzacja portów lotniczych i poprawa dostępu do nich – uważa Dariusz Tłoczyński, autor raportu o rynku lotniczym.