Pojawiają się też prognozy odnośnie wpływu jaki katastrofa będzie miała dla ekologii i gospodarki. Jak szacują eksperci, z uszkodzonego odwiertu wypływa co najmniej 4 tys. baryłek ropy dziennie. Zagrożona została nie tylko przyroda w rejonie Zatoki Meksykańskiej u południowych wybrzeży Stanów Zjednoczonych (przede wszystkim na Florydzie i w Luizjanie), ale także wiele gałęzi gospodarki związanych m.in. z turystyką czy połowem ryb i owoców morza w tym regionie.
Ale czy obecna katastrofa jest największą w historii? Jak ma się do odnotowanych już wydarzeń?
Amerykańska CNBC, opierając się na danych National Oceanic and Atmospheric Administration and The Mariner Group stworzyła ranking dziesięciu największych katastrof związanych z wyciekiem ropy naftowej w ujęciu ilościowym.
W celach porównawczych przyjęto koszt baryłki ropy na 85 USD. Wyliczenia nie obejmują kosztów działania służb porządkowych, strat ekologicznych i urządzeń, które mogłyby dodać do podanych kwot miliony - a nawet miliardy dolarów.
10. M/T Haven
Rozlana ropa – 1 mln baryłek
Koszt (w
przeliczeniu na rok 2010) – 85 mln USD
W kwietniu 1991 r. na tankowcu M/T
Haven doszło do eksplozji w wyniku której statek został przełamany na dwie
części i zatonął po trzech dniach. Do wybuchu doszło podczas rozładunku w
pobliżu włoskiego portu w Genui. Życie straciło sześciu członków załogi.
Większość ropy spłonęła, jednak do Morza Śródziemnego dostało się minimum 290
tys. baryłek ropy.
9. Oddyssey
Rozlana ropa – 1,02 mln baryłek
Koszt –
86,7 mln USD
W listopadzie 1988 r. platforma Oddyssey należąca do USA
odnotowała w wyniku eksplozji wyciek ponad 1 baryłek ropy. Zdarzenie miało
miejsce 700 mil od wschodniego wybrzeża Kanady. Większość ropy spłonęła.
8. Amoco Cadiz
Rozlana ropa – 1,6 mln baryłek
Koszt –
136 mln USD
W marcu 1978 r. w czasie sztormu tankowiec Amoco Cadiz osiadł na
mieliźnie z uszkodzonym sterem. Katastrofa wydarzyła się w pobliżu miejscowości
Portsall we Francji. Skażeniu uległo około 125 mil wybrzeża.
7. Castillo de Bellver
Rozlana ropa – 1,8 mln
baryłek
Koszt – 153 mln USD
Hiszpański tankowiec Castillo de Bellver
stanął w płomieniach i eksplodował około 70 mil od wybrzeża Afryki Południowej.
Zdarzenie miało miejsce w sierpniu 1983 r. Choć istniało poważne
zagrożenie środowiska, zmiana kierunku wiatru ostatecznie zepchnęła
śmiercionośną plamę w głąb oceanu, w efekcie czego „wpływ na środowisko był
minimalny”. Przynajmniej na wybrzeżu, trudno bowiem ocenić straty w faunie i
florze na morzu.
6. Pole naftowe Nowruz
Rozlana ropa – 1,9 mln
baryłek
Koszt – 161,5 mln USD
10 lutego 1983 r. tankowiec zderzył się z
platformą Nowruz zlokalizowaną na polu naftowym w Zatoce Perskiej w pobliżu
Iraku. Pochyliła się ona o około 45 stopni. Eksperci szacują, że dziennie
wyciekało około 1,5 tys. baryłek ropy. Problem stwarzała panująca wtedy sytuacja
geopolityczna. Irak znajdował się w stanie wojny z Iranem, co uniemożliwiało
walkę z zanieczyszczeniem. Ostatecznie lotnictwo Iraku zbombardowało platformę
doprowadzając do pożaru rozlanej ropy. Wyciek zlikwidowano dopiero w końcu
września 1983 r.
5. ABT Summer
Rozlana ropa – 1,92 mln baryłek
Koszt –
163,2 mln USD
Liberyjski supertankowiec ABT Summer eksplodował w maju 1991 r.
około 900 mln od wybrzeża Angoli. Plama ropy rozciągała się na przestrzeni 17
mil morskich. Zginęło 5 członków załogi. Po trzech dniach pożaru statek
zatonął.
4. Dolina Fergańska
Rozlana ropa – 2,095 mln
baryłek
Koszt – 178 mln USD
Dosyć mało upubliczniona katastrofa, która
miała miejsce w marcu 1992 r. w Dolinie Fergańskiej w Uzbekistanie. W jej wyniku
utracono ponad 2 mln baryłek surowca. To obszar o charakterze rolniczym, ale
ropę wydobywano na nim od roku 1908. Amerykański Departament Energii szacował,
że przed wyciekiem zasoby roponośne w tym regionie wynosiły około 4,5 mld
baryłek.
3. Atlantic Empress/Aegean Captain
Rozlana ropa – 2,2 mln
baryłek
Koszt – 187 mln USD
W lipcu 1979 r. do morza w pobliżu wyspy
Tobago wyciekła ropa po zderzeniu dwóch statków Atlantic Empress i Aegean
Captain co miało miejsce w trakcie tropikalnego sztormu. Naprawa na miejscu
zdarzenia zajęła ponad miesiąc, a mimo to podczas odholowywania ropa nadal
wyciekała z Atlantic Empress. Statek w końcu zatonął 3 sierpnia.
2. Ixotoc 1
Rozlana ropa – 3,34 mln baryłek
Koszt –
283,9 mln USD
Ixotoc 1 była platformą wiertniczą w Zatoce Meksykańskiej około
600 mln od wybrzeża Teksasu. Wiertnia będąca własnością meksykańskiego
koncernu Pemex wybuchła w wyniku nierównowagi ciśnienia. Do morza w okresie od 3
czerwca 1979 r. do 23 marca 1980 r. dziennie wypływało od 10 tys. do 30 tys.
baryłek ropy. Meksykański rząd oddalił wnioski USA o zapłatę odszkodowania z
tytułu kosztów oczyszczania.
1. Kuwejt
Rozlana ropa – 5,7 mln baryłek
Koszty –
484,5 mln USD
Największy wyciek ropy w historii, do którego doszło podczas
wojny Zatoce Perskiej. Szacuje się, że był około dwóch razy większy niż w
przypadku Ixotoc 1. Doszło do niego w wyniku działań podjętych przez wojska
irackie, które by powstrzymać ofensywę armii sprzysiężonych (pod dowództwem
Stanów Zjednoczonych) od strony Kuwejtu otwarła wiertnie, ropociągi i wylała
ropę z tankowców.
W celu zminimalizowania negatywnych skutków dla
środowiska lotnictwo USA zbombardowało ropociągi co ograniczyło wycieki ropy.
Jak wynika z międzynarodowych badań istnieje duże prawdopodobieństwo, że udało
się odzyskać około 1 mln baryłek ropy, zaś 3 mln baryłek zostało oczyszczonych
na wybrzeżu Arabii Saudyjskiej.
A co z Exxon Valdez?
Prawdopodobnie najgłośniejszą
katastrofą związana z wyciekiem ropy była katastrofa tankowca Exxon Valdez w
marcu 1989 r., która miała miejsce u wybrzeży Alaski. Choć co prawda ilość ropy
jaka przedostała się do otoczenia (około 257 tys. baryłek) była stosunkowo
niewielka w porównaniu z innymi katastrofami, przyniosła największe zniszczenia
dla środowiska naturalnego. Wyciek miał miejsce w niedostępnym regionie Zatoki
Księcia Wiliama, (dostać się można było jedynie helikopterem lub hydroplanami) i
objął obszar 1300 mil kwadratowych. Tankowiec uderzył w skały. Przybliżone
szacunki mówią, że zginęło co najmniej 5 tys. fok i 250 tys. mew. Katastrofa
zaktywizowała ruchy proekologiczne na całym świecie.
WST, CNBC