Najwyższy czas na digitalizację

17-07-2018, 22:00

3 PYTANIA DO WOJCIECHA GÓRNIAKA, DYREKTORA DS. STRATEGII CYFROWYCH W DELOITTE DIGITAL

1. Jak oceniłby Pan dojrzałość cyfrową Polski?

Jednym z głównych celów biznesu współcześnie jest dostosowywanie się do stale ewoluującego otoczenia cyfrowego, a także wdrażanie nowych technologii. Mają one usprawniać działania operacyjne w codziennym prowadzeniu firmy i budować wartości dla klientów. Jak wynika z raportu „Czas na przyspieszenie. Cyfryzacja Gospodarki Polski”, daleko nam jeszcze do liderów — gospodarek najbardziej rozwiniętych cyfrowo. Niemniej jednak warto odnotować, że osiągnęliśmy czwarte miejsce, jeśli chodzi o najszybsze tempo cyfryzacji w Europie. W badaniu „Digital Maturity 2018”, zrealizowanym przez Deloitte, po raz pierwszy od lat widać, że respondenci wyżej oceniają dojrzałość cyfrową własnych organizacji. Wiele dużych firm poważnie traktuje zmiany zachodzące na rynku, chcą być częścią nowego mechanizmu, dostosowując swoje działania do nowych wymagań. W Polsce stosunkowo wysoko oceniany jest poziom cyfryzacji usług finansowych, wynikający głównie z wysokiej konkurencyjności i przyjaznej polityki regulacyjnej w tym zakresie.

2. Co charakteryzuje dojrzały cyfrowo biznes?

Jest on szybszy i bardziej elastyczny niż biznes tradycyjny. Cechują go inna kultura organizacyjna i biznesowa, a także inny sposób myślenia, charakteryzujący się m.in. skłonnością do podejmowania ryzyka czy testowania nowych rozwiązań. To główne czynniki obrazujące postęp firmy na drodze digitalizacji. Biznes w erze cyfryzacji jest prowadzony znacznie szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Skomplikowane procesy decyzyjne w niedojrzałych cyfrowo organizacjach często mogą uniemożliwić sprawne reagowanie na wydarzenia rynkowe. Ważne jest, aby także w pracownikach zaszczepić nowy sposób myślenia, pozwalający wypracować nowe, elastyczne rozwiązania. Dlatego też warto eksperymentować i podejmować ryzyko, działać nawet w niepewnym otoczeniu, a więc podlegającym ciągłym zmianom. Należy również umożliwiać podejmowanie decyzji na niższych poziomach organizacji, tak aby możliwe było sprawne reagowanie na zmiany zachodzące w otoczeniu biznesowym. Warto zaznaczyć, że organizacje dojrzałe cyfrowo są bardziej skłonne do eksperymentowania. Proces ciągłego testowania nowych rozwiązań jest najlepszą drogą do wypracowania własnej odpowiedzi na zmieniające się otoczenie firmy. Nie jest to jednak działanie wystarczające. Ważne, aby na drodze do osiągnięcia dojrzałości cyfrowej korzystać z wiedzy zdobytej zarówno na podstawie swoich sukcesów, jak i porażek.

3. Co należałoby usprawnić, aby polskie firmy były bardziej cyfrowe?

Wiele firm stawia na formalne kursy, podnoszące umiejętności, podczas gdy znacznie efektywniej można uczyć się, wykonując zadania praktyczne. Wielu pracowników zdecydowałoby się na samokształcenie, jeśli otrzymałoby wystarczające wsparcie od swoich firm. Warto dodać, że 90 proc. uczestników badania „Digital Maturity 2018” chciałoby mieć możliwość analizowania i wykorzystywania danych posiadanych przez firmę, dzięki którym mogliby poprawić własną wydajność. Osiągnięcie dojrzałości cyfrowej wymaga od organizacji kompleksowych działań. Dlatego warto ocenić, na jakim etapie firma aktualnie się znajduje, biorąc pod lupę poszczególne działy, a nie tylko przyglądając się jej z lotu ptaka. Następnie trzeba zrobić miejsce dla innowacji i zapewnić im procesowe wsparcie. Wypracowane rozwiązania muszą być zaszczepiane wewnątrz organizacji w taki sposób, aby zmieniać sposób myślenia i działania poszczególnych pracowników firmy. Ostatni etap to nieustanne powtarzanie całego procesu od początku. Otoczenie rynkowe zmienia się obecnie w takim tempie, że transformacja cyfrowa musi być rozumiana jako ciągły proces.

Sprawdź program "XII Kongresu Business Intelligence", 25-26 września 2018 r., Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Najwyższy czas na digitalizację