13 lat temu oddano najwyższy wiadukt świata

opublikowano: 14-12-2017, 13:40

Jego wybudowanie skróciło czas przejazdu przez dolinę rzeki Tarn o kilka godzin, do zaledwie jednej minuty. W momencie ukończenia bił kilka rekordów świata, m.in. najwyższego pylonu. Rekordowe było również tempo jego budowy - trwała ona tylko trzy lata.

Francuska autostrada A75 jest jedną z najliczniej uczęszczanych, wiedzie bowiem z centrum kraju na południe, niemal do wybrzeża Morza Śródziemnego i Hiszpanii. Przez lata najbardziej newralgicznym punktem na jej szlaku była dolina rzeki Tarn w mieście Millau. Jej pokonanie wymagało zjazdu serpentynami drogi z wysokiego wzniesienia, przejechania przez wiecznie zakorkowane miasto po czym wjechania z powrotem na szczyt drugiego brzegu doliny. Całość zajmowała kilka godzin i stanowiła większą część czasu całego przejazdu autostradą.

Zobacz więcej

Wiadukt w Millau

domena publiczna / Wikipedia / Stefan Krause, Germany

Pomysły zbudowania wiaduktu pojawiały się kilkakrotnie, jednak przez dziesiątki lat inżynierowie nie mogli sobie poradzić ze znalezieniem odpowiednich materiałów i technologii zapewniających parametry zdolne utrzymać przeprawę na odpowiedniej wysokości.

Zadania zbudowania go podjęło się dopiero na przełomie XX i XXI wieku przedsiębiorstwo Eiffage, które wyłożyło 400 milionów euro w zamian za prawo pobierania opłat z pokonania wiaduktu przez 75 lat. Projekt powstał w londyńskim biurze sir Normana Fostera (autora m.in. budynku biurowca Metropolitan przy warszawskim pl. Piłsudskiego). Budowa trwała od 10 października 2001 r. do 14 grudnia 2004 r., kiedy to obiekt otwarto.

W efekcie powstał najwyższy wiadukt świata, mierzący 343 metry do najwyższego punktu konstrukcyjnego, co o 19 metrów przewyższa Wieżę Eiffela. Przeprawa składa się z 7 filarów o wysokościach od 78 do 245 metrów, na których osadzone są pylony o wysokości 87 metrów będące osobnymi konstrukcjami w kształcie odwróconej litery Y. Zostały one nałożone już po ukończeniu wznoszenia filarów i położeniu jezdni. 

Na budowę mostu użyto 85 tys. m3 cementu (ok. 206 tys. ton), zaś waga stali użytej przy budowie to 36 tys. ton, co stanowi pięciokrotność ilości użytej do budowy Wieży Eiffla. Łączna waga budowli wynosi 290 tys. ton.

Podczas otwarcia przeprawy prezydent Francji Jacques Chirac powiedział:
- Wiadukt Millau jest wspaniałym przykładem, w długiej i wspaniałej tradycji francuskiej, śmiałego dzieła sztuki, tradycji rozpoczętej na przełomie wieków 19 i 20 przez wielkiego Gustava Eiffel'a. 
I chyba nie ma w tym zdaniu ani krzty przesady.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Dobrowolski

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Historii / 13 lat temu oddano najwyższy wiadukt świata