13 kwietnia przyszłego roku w japońskiej Osace rozpocznie się Wystawa Światowa Expo – najbardziej prestiżowe na świecie wydarzenie promocyjno-gospodarcze. Będzie trwało przez pół roku, do 13 października. Pod względem rozmachu i skali promocji Expo można porównać tylko z mistrzostwami świata w piłce nożnej oraz igrzyskami olimpijskimi.
W czasie Wystawy Światowej oczy całego gospodarczego świata są zwrócone w kierunku miasta-organizatora. Do Osaki przyjadą i będą chciały przedstawić swój potencjał wszystkie liczące się biznesowo kraje i międzynarodowe organizacje. Nie inaczej będzie tym razem. Według szacunków w Japonii zaprezentuje się co najmniej 175 państw i organizacji. W tym gronie oczywiście nie może zabraknąć Polski i naszych firm.
Wachlarz wsparcia
Kluczowym elementem udziału naszego kraju w Expo 2025 Osaka jest program gospodarczy. Obejmuje on wiele inicjatyw, które mają pomóc polskim firmom w szerokiej prezentacji swoich produktów i usług oraz nawiązywaniu nowych kontaktów podczas Wystawy Światowej. Za organizację programu odpowiada Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH), która ponownie jest koordynatorem udziału naszego kraju w Expo.
- Celem programu gospodarczego jest budowa rozpoznawalności marki polskiej gospodarki, szeroka wielopłaszczyznowa promocja polskiego genu kreatywności, technologii, marek, produktów, polskich firm i ich innowacyjnych rozwiązań. Chodzi o wzrost rozpoznawalności polskich produktów za granicą, nie tylko w Japonii, ale też w innych krajach regionu. Zamierzeniem jest również rozwój współpracy gospodarczej z Japonią jako rynkiem uznawanym za szczególnie perspektywiczny w kontekście obecności Polski na EXPO – mówi Monika Hołowińska, menedżer ds. programu promocji gospodarczej z departamentu Expo Osaka w PAIH.
W programie gospodarczym przedsiębiorcy znajdą wiele narzędzi wsparcia. Mogą z nich skorzystać zarówno małe, średnie, jak i duże firmy. Oferta obejmuje wsparcie promocyjne, organizacyjne i finansowe w ekspansji na rynki azjatyckie, w tym przede wszystkim japoński. Przedsiębiorcy mogą wziąć udział w wydarzeniach przygotowujących do Expo, jak i ubiegać się o dofinansowanie bezpośredniego udziału i działań promocyjnych.
Co istotne, program gospodarczy skupia się na pomocy branżom zdefiniowanym jako te o największym potencjale eksportowym na rynki azjatyckie. Tym samym zostały one uznane za najbardziej priorytetowe w relacjach handlowych z Krajem Kwitnącej Wiśni. Chodzi o sektory: medyczny i farmaceutyczny, kosmetyczny, IT/fintech, zielonych technologii (w tym branża wodorowa), rolno-spożywczy (w tym agritech) oraz gamingowy.
Program partnerski i webinaria
Jednym z narzędzi jest program partnerski. Nabór do niego, skierowany do polskich firm, trwa od października. Program daje przedsiębiorcom możliwość promocji, wzmocnienia planów ekspansji zagranicznej i współtworzenia polskiej prezentacji podczas Expo. W jego ramach firmy mają do wyboru kilka kategorii współpracy. Mogą zaangażować się w Wystawę Światową w charakterze partnerów wyposażenia polskiego pawilonu, partnerów wydarzeń towarzyszących lub sponsorów tych wydarzeń. Zgłoszenia do programu partnerskiego będą przyjmowane do 30 czerwca.
Przedsiębiorcy rozważający udział w Expo i ekspansję zagraniczną na rynku Kraju Kwitnącej Wiśni mogą wziąć udział w specjalnych bezpłatnych webinariach. PAIH przygotowała dla nich cykl tego typu wydarzeń pod nazwą „Szansa na rozwój Twojego biznesu w Japonii – Expo 2025 Osaka, Kansai”. Uczestnicy webinariów zdobędą wiedzę na temat relacji gospodarczych miedzy Polską a Japonią i instrumentów wsparcia dla naszych firm na tamtejszym rynku. Eksperci powiedzą im, jak wejść z biznesem do tego kraju i umiejętnie rozwijać współpracę z japońskimi partnerami. Zapisy na webinaria prowadzone są na stronach: www.paih.gov.pl oraz www.expo.gov.pl.
Fora gospodarcze i targi
Podczas Expo Polska zorganizuje wiele wydarzeń związanych z naszym krajem. Do kluczowych należeć będą: Narodowy Dzień Polski i Święto Konstytucji 3 Maja (data pokrywa się z obchodami Dnia Konstytucji Japonii). Natomiast najważniejsze wydarzenia gospodarcze przygotowane przez nasz kraj podczas Expo w Osace to Polsko-Japońskie Forum Eksportowe (planowane na 20 maja 2025 r.) oraz Polsko-Japońskie Forum Inwestycyjne (30 września 2025 r.). Obu forom towarzyszyć będą wizyty rządowe, misje polskich firm oraz wydarzenia o charakterze gospodarczym (m.in. spotkania B2B, wizyty studyjne) oraz kulturalnym.
Przez pół roku podczas Expo odbywać się będą wydarzenia targowe skierowane do branż określonych jako perspektywiczne dla polskiej gospodarki na rynku japońskim i szerzej – azjatyckim. Co więcej, instytucje wspierające internacjonalizację polskich firm, a więc PAIH, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) i Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, zamierzają zorganizować w 2025 r. stoiska narodowe na międzynarodowych targach odbywających się w Kraju Kwitnącej Wiśni. Informacje o zasadach udziału i naborze polskich firm znaleźć można na stronach tych instytucji.
Dotacje dla firm
Firmy mogą ubiegać się także o dofinansowanie na promowanie swoich produktów podczas Expo. Pieniądze można zdobyć w konkursie z działania 2.25 „Promocja marki innowacyjnych MŚP” programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki. Na mikro, małe i średnie firmy czeka łącznie 100 mln zł.
- W ramach tego działania przedsiębiorcy mogą otrzymać dofinansowanie udziału w zagranicznych wydarzeniach targowych w charakterze wystawcy, czyli z własnym stoiskiem, a także na organizację misji gospodarczych połączonych z udziałem w wydarzeniu branżowym takim jak targi czy konferencje. Nie mogą to być wyjazdy obejmujące wyłącznie spotkania B2B. Z dotacji sfinansować można również kampanie promocyjne. Poziom dofinansowania wynosi 50 proc. - mówi Aleksandra Wadowska, mówi kierownik departamentu wsparcia przedsiębiorczości w PARP.
W tym roku agencja planuje organizację dwóch konkursów z tego działania. W pierwszym wnioski będzie można składać od 28 maja do 19 czerwca, a w drugim – od 15 października do 28 listopada. Więcej informacji o konkursach można znaleźć na stronie: www.parp.gov.pl
Kolejną opcją wsparcia jest program Polskie Mosty Technologiczne finansowany z pieniędzy unijnych przez PAIH. Mogą z niego skorzystać małe i średnie przedsiębiorstwa, które posiadają wysoko rozwinięty technologicznie produkt lub usługę i które kwalifikują się do otrzymania pomocy de minimis. Program przeznaczony jest w szczególności dla przedsiębiorców z doświadczeniem eksportowym. Co istotne, nie mogą być oni już obecni na rynku japońskim (wyjątek stanowi nowa oferta), a finansowa pomoc odbywa się na zasadzie refundacji poniesionych przez nich kosztów. Nabór planowany jest w pierwszym półroczu 2024 r. Więcej o programie: www.paih.gov.pl/pmt
Pawilon Polski
Najważniejszą areną prezentacji potencjału naszej gospodarki i firm będzie pawilon narodowy o powierzchni blisko 1000 m kw. Jego projekt architektoniczny opiera się na zastosowaniu drewna. Pawilon będzie miał organiczną formę dzięki łukom i krzywym. Forma bryły ma przywoływać skojarzenie rozchodzącej się fali kreatywności i innowacyjności – czyli cech Polaków. Według zapowiedzi PAIH Polska ma być zaprezentowana jako kraj, którego głównym zasobem są ludzie – kreatywni, otwarci, wykształceni, twórczy, odważni w swoich myślach i działaniach. Podczas Expo w pawilonie ma odbywać się wiele wydarzeń o charakterze biznesowym, kulturalnym i naukowym.
Szczegóły dotyczące Wystawy Światowej, w tym ofertę dla przedsiębiorców, można znaleźć na stronie: https://expo.gov.pl