Nasycenie złotym trunkiem

Producenci piwa muszą się mierzyć ze stabilizacją na rynku i nowymi oczekiwaniami klientów.

Prawie 52 mld euro — taka wartość według raportu The Brewers of Europe — warta była europejska produkcja i sprzedaż piwa w 2012 r. Sam przemysł piwowarski odpowiadał z tego za ponad 11,5 mld euro. Według opracowania wytwarzanie i konsumpcja piwa w Polsce dawały pracę ponad 146 tys. osób, z czego do branży branża browarniczej należało 11 proc. Jednak w latach 2008-14 liczba zatrudnionych spadła o ponad 8 proc. Sprzedaż piwa już od dłuższego czasu utrzymuje się w Polsce na podobnym poziomie. W 2013 r. polscy producenci sprzedali 37 mln hl piwa. To o 2,2 proc. mniej niż w 2012 r., gdy sprzedaż sięgnęła rekordowych 37,8 mln hl, wzrastając o 5 proc. wobec poprzedniego roku. Według danych firmy AC Nielsen wartość sprzedaży liczona od czerwca 2013 do maja 2014 r. osiągnęła 14,3 mld zł, czyli niewiele mniej (-1,5 proc.) niż w takim samym okresie w latach 2012-13.

Spożycie a wartość

— Rzeczywiście spożycie w Polsce stabilizuje się na pewnym poziomie, ale jest to tendencja zauważalna nie tylko w naszym kraju, ale w całej Europie. Na razie trudno określić, jak rynek sobie radzi w tym roku, ważne okażą się dane z czerwca — ocenia Danuta Gut, dyrektor biura zarządu Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego. Na pewno trudno będzie jednak powtórzyć wyniki z 2012 r., kiedy duża piłkarska impreza — Euro 2012 — odbywała się w Polsce. Zdaniem Danuty Gut nie należy jednak traktować wpływu takich wydarzeń na sprzedaż piwa zbyt przesadnie.

— Spożycie piwa zależy od wielu czynników. Jednym z nich jest pogoda, ale także sytuacja w innych sektorach. W branży gastronomicznej piwo odpowiada za jednączwartą obrotów. Jeśli rynek w 2014 roku wzrośnie o 2-3 proc., to będzie bardzo dobry wynik. Przy obecnej stabilizacji spożycia piwa należy się skupić na tym, aby rynek rósł przede wszystkim w ujęciu wartościowym — dodaje Danuta Gut.

Kierunek rozwoju

Według raportu The Brewers of Europe wartość produkcji i sprzedaży piwa w Polsce wyniosła w 2012 r. (pełnych danych za 2013 r. jeszcze nie ma) 2,2 mld euro i była nieco wyższa niż w 2010 i 2008 r. W sumie w latach 2008-12 wzrosła tylko o 0,4 proc. Eksport piwa w 2013 r. sięgnął 2,5 mln hl i wzrósł w porównaniu do 2012 r. o 16,7 proc. W 2013 r. wzrosła również produkcja piwa — do 39,6 mln hl i była niewiele wyższa (0,7 proc.) niż w 2012 r. Był to zresztą kolejny rok, w którym branża powiększała produkcję — w 2011 r. wyniosła ona trochę ponad 38 mln hl, w 2010 r. — 36,6 mln hl, a w 2009 r. — 36,2 mln hl. Jak może rozwijać się rynek piwa w najbliższym czasie? Według Danuty Gut wiele zależy od zmian oczekiwań konsumentów.

— Stabilizacja nie oznacza, że rynek nie może się rozwijać w innym kierunku. Klienci chcą próbować nowych smaków, dlatego kluczowe na rynku będą innowacyjne produkty. Dalej będzie rósł trend odpowiedzialnej konsumpcji piwa, co zresztą odzwierciedla rynek. Konsumenci coraz chętniej sięgają po piwa o niższej zawartości alkoholu — co widać nie tylko na przykładzie piw smakowych, ale również mocniejszych gatunków — komentuje Danuta Gut.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rafał Fabisiak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Branża spożywcza / Nasycenie złotym trunkiem