Nawyk zamieniania wyzwań w szanse

KOMENTARZ PARTNERA
opublikowano: 2015-10-29 22:00

Komentarz z cyklu "Czas na patriotyzm gospodarczy":

25 lat po wprowadzeniu w Polsce demokracji i gospodarki rynkowej bycie patriotą to powód do dumy. Widać to na ulicach polskich miast, gdzie z roku na rok w święta państwowe, takie jak 11 listopada, jest coraz więcej flag. Potrzebna jest nam jednak zbiorowa refleksja nad tym, co oznacza patriotyzm teraz, gdy nie musimy już walczyć o wolność, i jak definiujemy interes narodowy w świecie, w którym punkt ciężkości przesuwa się z polityki na gospodarkę. „Puls Biznesu” podjął się bardzo ważnego zadania— bycia moderatorem ogólnopolskiej debaty na temat tego, jak zdefiniować patriotyzm, aby odnosił się do współczesnych wyzwań i szans.

Cennym aspektem tego projektu jest to, że o receptach dla Polski mówią głównie przedsiębiorcy i menedżerowie. Ich opinie mogą być ważną wskazówką. Nowe wyzwanie dla Polski to, jak rozdysponować ostatnie duże fundusze z Unii Europejskiej, aby wspierały innowacyjność, promowały śmiałe, obarczone ryzykiem projekty, koncentrowały się w obszarach o strategicznym znaczeniu.

Z debat w ramach projektu „Patriotyzm gospodarczy” wyłania się wiele słusznych recept i wniosków. Gdybym miał wybrać jeden, skupiłbym się na konieczności cyfryzacji Polski. Nie ma od tego odwrotu, a możemy wiele wygrać, koncentrując się na szybkiej rozbudowie infrastruktury teleinformatycznej, wdrożeniu sprawnie działającej e-administracji, wyposażeniu obywateli ze wszystkich grup wiekowych w kompetencje umożliwiające odnalezienie się w nowych realiach.

Poczta Polska znajduje się w samym centrum odbywającejsię na naszych oczach rewolucji cyfrowej.

Dostarczanie tradycyjnej korespondencji to tylko jedno ze źródeł naszych dochodów, w dodatku malejące. Poczta rozwija się teraz dzięki obsłudze handlu internetowego, korespondencji hybrydowej, usługom finansowym i partnerstwie z MAiC w zakresie wdrażania rozwiązań e-administracji. Cyfryzację komunikacji, która wydawała się zagrożeniem dla Poczty, udało się nam przekuć w szansę rozwojową. To doświadczenie, którym chcemy się dzielić, bo taki sposób myślenia jest warunkiem sukcesu gospodarczego całej Polski. © Ⓟ

JERZY JÓŹKOWIAK, prezes Poczty Polskiej