Neoplan finalizuje kontrakt z Łotwą
Firma z Bolechowa wyprodukuje dla Rygi 148 autobusów miejskich
Neoplan Polska, producent autobusów miejskich i turystycznych z Bolechowa koło Poznania, podpisze w marcu z władzami Rygi kontrakt na dostawę 148 autobusów. Jego wartość może wynieść ponad 160 mln zł. Dzięki temu zamówieniu firma chce dołączyć do grona liderów polskiego eksportu.
Neoplan Polska podpisze w marcu z władzami Rygi, stolicą Łotwy, kontrakt na dostawę 148 autobusów: 44 autobusów 12-metrowych, 47 autobusów 15-metrowych oraz 57 przegubowców (18-metrowych).
Ponad 160 mln zł
— Kontrakt na dostawę do Rygi 148 autobusów jest jednym z największych w historii firmy, który dodatkowo zostanie podpisany z partnerem zagranicznym. To, że jest to stolica Łotwy, sprawia, że otwarte zostały drzwi prowadzące na rynek wschodni. Nie ukrywam, że wiążemy z nim duże nadzieje. Wierzymy bowiem, że Ryga jest pierwszym, ale nie ostatnim partnerem naszej firmy w tej części Europy — mówi Krzysztof Olszewski, prezes Neoplan Polska.
Nie chce on ujawnić wartości zamówienia. Szacuje się jednak, że fabryka z podpoznańskiego Bolechowa może na nim zarobić ponad 160 mln zł (jeden autobus kosztuje średnio 1,1 mln zł).
Dostawy Solarisów do Rygi będą realizowane do 2005 r. włącznie. Pierwsze wozy powinny opuścić fabrykę Neoplana w czerwcu 2001 r.
W przetargu na dostawę do Rygi 285 autobusów Neoplan konkurował m.in. z Mercedesem. Obie firmy zrealizują 100 proc. całego zamówienia dla stolicy Łotwy (65 proc. Neoplan i 35 proc. Mercedes).
Trolejbusy do czerwca
W ubiegłym roku przedsiębiorstwo komunikacji miejskiej w Rydze zamówiło u Neoplana dwa przegubowe, 18-metrowe trolejbusy Solaris Trollino. Pojazdy tego typu to pierwsza produkcja fabryki z Bolechowa. Do klienta mają one trafić do czerwca.
— Do Neoplana należy wyprodukowanie nadwozia i podwozia trolejbusu. Natomiast zespół napędowy dostarczy węgierska firma Ganz Transelectro. Trolejbusy zostaną więc przetransportowane na Węgry, gdzie odbędzie się montaż zespołu napędowego — wyjaśnia Krzysztof Olszewski.
Następnie oba Trollino odbędą swój pierwszy kurs po ulicach Budapesztu. Dokonany zostanie wówczas ich techniczny odbiór, po którym pojazdy pojadą na Łotwę.
— Przy tej okazji zaprezentujemy nasze pojazdy władzom Budapesztu. Liczymy, iż w przyszłości również stolica Węgier może być zainteresowana naszymi dostawami — mówi Krzysztof Olszewski.
Rośnie eksport
Na początku marca 2001 r. do Ostrawy w Czechach trafić ma 12-m Solaris Urbino. Ostrawa zamówiła trzy Solarisy: 2 w wersji 15-m i jeden 12-m. Dwie „15” jeżdżą po ulicach stolicy Czech od końca stycznia. W 2001 r. Neoplan przekaże ponadto do słowackich Koszyc kolejnych 6 autobusów Urbino 15.
W 2000 r. firma wysłała za granicę 7 autobusów. Pierwszy (15-metrowy Solaris) trafił do Ostrawy. Później do Koszyc przekazano 4 z 20 zamówionych pojazdów. Pod koniec 2000 r. do Berlina trafiły dwa 12-m Urbino, pierwsze wyprodukowane i skonstruowane w Polsce autobusy miejskie, zakupione przez odbiorcę z Unii Europejskiej.