Nextbike podpisał umowę na Mevo

40,3 mln zł będzie kosztować największy w Polsce system wypożyczalni rowerów elektrycznych, który właśnie zamówiły pomorskie samorządy.

NB Tricity, spółka zależna Nextbike’a, ma już umowę na budowę systemu roweru metropolitalnego Mevo, który połączy 14 gmin na Pomorzu. W przetargu operator pokonał irlandzkie konsorcjum i BikeU, największego rywala na polskim rynku. Nextbike zbuduje system, dostarczy 4080 rowerów czwartej generacji (wyposażonych w moduły GPS i GSM), a następnie będzie operatorem systemu wypożyczalni przez sześć i pół roku. Wszystkie jednoślady będą mieć napęd elektryczny, co — jak podkreśla Marek Pogorzelski, rzecznik Nextbike’a — wyróżnia trójmiejski system nie tylko w Polsce, ale również w Europie i na świecie.

Zobacz więcej

Fot. Marek Wiśniewski

— Rower wspomagany elektrycznie będzie opcją dla osób przyzwyczajonych do jazdy samochodem — mówi Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. komunikacji rowerowej.

Stacje rowerowe powstaną w Trójmieście, a także Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim i Rumii. Niektóre z tych gmin są oddalone do siebie o kilkadziesiąt kilometrów.

Cały system będzie gotowy 1 marca 2019 r. Wykonawca otrzyma blisko 40,3 mln zł. Projekt jest współfinansowany z funduszy UE — dotacja wynosi 17,2 mln zł.

System czwartej generacji to system bezstacyjny — użytkownik ma możliwość zostawienia roweru w dowolnym miejscu (za dodatkową opłatą). Zamiast stacji dokujących, w pomorskich gminach będzie zainstalowanych 660 stacji postoju z prostymi stojakami na rowery. Wypożyczenie pojazdu będzie możliwe przy pomocy karty zbliżeniowej lub poprzez smartfon — za pomocą aplikacji mobilnej, poprzez moduł NFC (zbliżenie smartfona do terminala w rowerze) i skanowanie kodu QR. Pomysł Trójmiasta różni się od rozwiązań w innych miastach także tym, że operator zaoferuje system abonamentowy. Opłata miesięczna nie będzie mogła przekroczyć 10 zł (a roczna 100 zł) — w tej cenie użytkownik wykorzysta do 90 minut jazdy dziennie, potem dopłaci 5 gr za minutę. Użytkownik bez abonamentu zapłaci 10 gr za minutę i — inaczej niż w większości polskich miast — nie będzie mógł skorzystać z tzw. darmoczasu.

Największym systemem rowerowym w Polsce pozostanie warszawski Veturillo (4660 rowerów i 316 stacji), również zarządzany przez Nextbike’a, a najtańszym dla miasta — krakowski Wavelo (samorząd płaci operatorowi tylko 1 zł za rower), dotychczas jedyny system rowerów czwartej generacji, zarządzany przez BikeU. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Aleksandra Rogala

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Inne / Nextbike podpisał umowę na Mevo