NIE MA POPYTU NA E-COMMERCE

Mariusz Zielke
opublikowano: 2000-06-29 00:00

NIE MA POPYTU NA E-COMMERCE

Do komputera zasiada regularnie 1,9 mln internautów

Onet i Wirtualna Polska są nadal najpopularniejszymi portalami — wynika z sondażu agencji GfK Polonia, która od początku 2000 r. monitoruje polski Internet. Zła wiadomość dla firm zajmujących się e-commerce: zaledwie 5 proc. internautów kiedykolwiek robiło zakupy w sieci.

Wnioski, płynące z wyników badania GfK Polonia, nie są optymistyczne dla firm, które chcą zarabiać na handlu internetowym. Jedynie 5 proc. osób regularnie korzystających z Internetu kiedykolwiek dokonało transakcji za pośrednictwem sieci. W dodatku prawie nikt nie wymienił zakupów czy usług finansowych jako najważniejszego powodu korzystania z sieci.

Raczej zawodowo

Polacy najczęściej przeglądają serwisy WWW w celach zawodowych (33 proc.), dla przyjemności (32 proc.) oraz poszukując treści edukacyjnych. Nieco ponad 7 proc. respondentów deklaruje korzystanie z Internetu, w tym 4,7 proc. regularnie. Wynika z tego, że krajowych użytkowników sieci jest mniej więcej 2,8 mln osób. Regularnie przed ekranem komputera zasiada 1,9 mln internautów. Jako miejsce surfowania po sieci większość z nich wymienia dom (35 proc.), uczelnię (26 proc.) i pracę (22 proc.).

Połączenie z Internetem w domu posiada 4 proc. osób, a 11 proc. zamierza je zainstalować. Aż 79 proc. Polaków nie widzi takiej możliwości w ciągu 12 miesięcy.

WP i Onet wciąż liderami

Dwie najbardziej znane polskie witryny: Onet i Wirtualna Polska, zdecydowanie wyprzedzają nie tylko wschodzące gwiazdy (Interia, Arena czy YoYo), ale też portale zagraniczne, takie jak Yahoo! czy Altavista.

Istnienia obu portali jest świadoma ponad 70-proc. grupa internautów. Onet jest najczęściej wymieniany jako pierwszy przez polskich internautów. W sumie jednak, biorąc pod uwagę wskaźnik łącznej znajomości, minimalnie lepiej wypada Wirtualna Polska.

Wyraźne efekty przyniosły kampanie reklamowe Interii i Areny. Obie witryny kojarzy już ponad 30 proc. użytkowników sieci.

GfK Polonia zapewnia, że badania nie zlecał jej żaden z internetowych graczy. Sondaż przeprowadzono w okresie kwiecień-czerwiec na grupie 6 tys. osób powyżej 14 roku życia.