Nie samym dieslem Unimot żyje

Mateusz C. Wojtala
opublikowano: 24-06-2019, 22:00

Po trudnym roku 2018 importer paliw wychodzi na prostą. Ograniczył koszty i stawia na dywersyfikację działalności.

W poniedziałek 24 czerwca Unimot poinformował o zakończeniu procesu sprzedaży biznesu butli LPG spółce Gaspol. Sama transakcja nie jest kluczowa dla wyników finansowych, bo ten segment działalności w 2018 r. wygenerował raptem 11 mln zł przychodów przy ponad 3,3 mld zł przychodów ogółem. Jak jednak podano w komunikacie prasowym, decyzja o sprzedaży wynika bezpośrednio ze strategii zakładającej koncentrację na obszarach z najwyższą rentownością i potencjałem wzrostu. W tę strategię wpisuje się również zeszłotygodniowa inwestycja w Green Electricity, operatora platformy do wynajmu elektrycznych skuterów i hulajnóg Blinkee.city.

— Na rynek elektromobilności patrzymy już od dłuższego czasu i jestem przekonany, że rynek elektrycznych pojazdów to segment, który będzie się bardzo intensywnie rozwijał. Unimot chce być w tym obszarze obecny. Wyniki z działalności Blinkee.city nie będą miały widocznego wpływu na skonsolidowane wyniki finansowe grupy, ale będzie to dla nas postawienie pierwszych kroków na tym rynku, a z inwestycji spodziewamy się atrakcyjnej stopy zwrotu — mówi Adam Sikorski, prezes Unimotu.

Kierunek dywersyfikacja

Jak zaznacza Adam Sikorski, jednym z większych wyzwań jest taka dywersyfikacja biznesu, żeby około 70 proc. EBIT- DA pochodziło spoza segmentu związanego z importem oleju napędowego. W tym celu firma zaczęła tworzyć sieć stacji paliw pod marką Avia. W czerwcu otworzono pierwszą z czterech stacji na Ukrainie. Do końca 2023 r. Unimot chce posiadać blisko 250 placówek. Na koniec pierwszego kwartału 2019 r. było ich 46.

— Rozwój sieci stacji paliw to próba stworzenia powtarzalnego popytu na produkt spółki, czyli przede wszystkim olej napędowy. Chodzi o dodanie kolejnego ogniwa do łańcucha wartości i napędzanie głównej działalności. Obecnie Unimot posiada mniej więcej 4-5 proc. hurtowego rynku diesla w Polsce. Odbiorcy są jednak niestali, uzależniają swoje zakupy od poziomu cen i marż. Sieć paliw zapewni w miarę stabilny popyt, a przy okazji jest to rozszerzenie działalności o nowy segment — uważa Łukasz Prokopiuk, analityk Domu Maklerskiego BOŚ.

Lepsze czasy

W sierpniu ubiegłego roku Unimot rozpoczął proces restrukturyzacji kosztów. Zmusiło go do tego znaczące pogorszenie się kondycji finansowej — rok ubiegły spółka zakończyła z minimalnym zyskiem netto w wysokości 110 tys. zł.

— Proces restrukturyzacji przebiegł lepiej, niż zakładaliśmy — ostatecznie udało się osiągnąć oszczędności w wysokościponad 13 mln zł, a pełny efekt będzie widoczny w tym roku. Najlepsze rezultaty udało się uzyskać w obszarze optymalizacji zatrudnienia, ale na przykład, zredukowaliśmy też koszty logistyki, usług finansowych i optymalizacyjnych czy floty samochodowej. Proces restrukturyzacji można uznać za zakończony — mówi Adam Sikorski.

Zdaniem Łukasza Prokopiuka spółka dobrze poradziła sobie z restrukturyzacją. Poprawie uległy również wyniki, a wraz z nimi odbiły notowania. Jeszcze w listopadzie 2018 r. znajdowały się one na historycznych minimach (około 7 zł). Od początku roku urosły jednak o blisko 120 proc. i obecnie akcje wyceniane są na około 17 zł. Łukasz Prokopiuk uważa, że potencjał zwyżki jeszcze jest. W raporcie wydanym 4 kwietnia 2019 r. zalecił kupowanie akcji z ceną docelową 21,50 zł.

— W naszym regionie generalnie brakuje oleju napędowego, mamy strukturalny deficyt. W drugim kwartale 2019 r. doszły problemy z zanieczyszczoną ropą z Rosji, co mogło negatywnie odbić się na produkcji. W Niemczech pojawiały się również problemy z żeglownością na Renie. Są to czynniki, które istotnie wywindowały cenę oleju napędowego, co jest pewną szansą dla Unimotu — dodaje Łukasz Prokopiuk.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mateusz C. Wojtala

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu