2020 to rok fotowoltaiki, ale 2021 r. będzie rokiem pomp ciepła - zapowiadał w październiku ubiegłego roku Andrzej Jurczak, prezes Grodna. Kilka dni temu Dawid Zieliński, prezes Columbusa Energy przyznał, że dla rynku mikroinstalacji PV I półrocze 2021 było bardzo trudne, a rynek konsumencki spadł o 40-50 proc. Dobrze sprzedawały się natomiast pompy ciepła.

Na bardziej sprzyjające wiatry przestawia się też Solenerga, planująca emisję akcji (tradycyjną lub poprzez crowdfunding). Firma dotychczas zajmowała się instalacjami PV, a teraz potencjał widzi w produkcji i dystrybucji pomp ciepła. Szczegóły oferty zostaną przedstawione po zakończeniu procesu zmiany profilu spółki, którego termin przewidziany jest na wrzesień. W 2022 r. spółka planuje wejść na New Connect.
Pieniądze są spółce potrzebne na rozwój dwóch nowych kanałów sprzedaży, stworzenie magazynu, zatowarowanie, rozwój technologii voicebot oraz pozyskanie i szkolenie tzw. partnerów premium.
- Partner premium to przedsiębiorca, który zdecyduje się podpisać z nami umowę o współpracy. Umowa pozbawiona będzie kar i zakazu konkurencji. Każdego przedsiębiorcę przeszkolimy poprzez platformę e-learningową. Liczymy, że w ciągu roku pozyskamy 300 partnerów, by następnie ta liczba powiększyła się do 2000. Jesteśmy na to gotowi dzięki pełnej automatyzacji systemów sprzedaży - mówi Łukasz Ciołkowski, prezes Solenergi.
W celu automatyzacji sprzedaży, poza własnym systemem CRM, spółka zainwestowała w voicebota, automatycznego doradcę klienta który rozpoznaje mowę klienta, odpowiada na pytania zgodnie z szablonem oraz przekierowuje potencjalnego kupca do pracownika wyspecjalizowanego w aspekcie, na temat którego informacji potrzebuje klient.
- Automatyzacja procesów jest kapitałochłonna, ale jej wdrożenie znacznie usprawnia działalność spółki - mówi Andrzej Zazdrosiński, członek zarządu.
Solenerga planuje inwestycję w magazyn, w którym akumulowany będzie sprzęt jako zabezpieczenie przed zaburzeniem łańcucha dostaw.
- Żeby zminimalizować ryzyko braku towarów, planujemy rozbudować zaplecze magazynowe które zabezpieczy nas na wypadek przerwy w dostawie produktów. To zapewni nam zabezpieczenie na wypadek częściowego zaburzenia bądź kompletnego zatrzymania dostaw od naszych kontrahentów – dodaje Andrzej Zazdrosiński.
Firma rozpoczęła działalność zaledwie w styczniu ubiegłego roku. Od początku skupiała się na sprzedaży instalacji fotowoltaicznych poprzez dwa kanały dystrybucji. Oprócz bezpośredniego kontaktu pracownika handlowego z klientem sprzedaż odbywała się w punktach franczyzowych, pierwszych dla tego typu działalności w Polsce. Obsługa obejmuje klientów indywidualnych i biznesowych. Przychody w 2020 r. wyniosły 4 mln zł.
W 2021 r. oferta spółki powiększyła się o pompy ciepła. W pół roku od rozpoczęcia dystrybucji sprzedano 120 pomp ciepła o łącznej wartości 3,7 mln zł. Dla porównania, w tym samym okresie wartość sprzedanych przez spółkę paneli fotowoltaicznych wyniosła 4,2 mln zł.