Nie tylko od święta

Dorota Czerwińska
01-12-2011, 11:23

Z bonami wiążą się korzystne rozwiązania podatkowe i dowolność realizacji

Bony w Polsce pierwszy raz pojawiły się w drugiej połowie lat 90., zastępując popularne jeszcze za PRL paczki i premie oferowane pracownikom na koniec roku.

Dziś są nieodłącznym elementem pakietu benefitów wielu firm. Dla przykładu: tylko z oferty jednego z dostawców tego typu rozwiązań — Sodexo — skorzystało już w Polsce około 40 tys. firm. A z badań ARC Rynek i Opinia wynika, że ponad jedna trzecia przedsiębiorstw w Polsce wręcza pracownikom kupony podarunkowe, zaś 69 proc. firm zatrudniających ponad 49 osób wybiera pozagotówkowe świadczenia rzeczowe w formie kuponów i kart przedpłaconych. Te ostatnie to nowe rozwiązanie, które umożliwia obdarowanym dokonywanie transakcji (do ustalonej kwoty maksymalnej) w internecie i w punktach sprzedaży wyposażonych w terminale płatnicze.

— Ponad 70 proc. naszych klientów już używa bonów elektronicznych. Przekazywanie pracownikom pieniędzy za pomocą kart przedpłaconych upraszcza i automatyzuje system przelewów w firmach — informuje Robert Bogacki, dyrektor handlowy Bonus Systems Polska.

Wszystkim się opłaca

Użytkownicy kart pre-paidowych firmy Edenred mogą z nich korzystać w 280 tys. punktów w całym kraju i w około 30 mln w 210 krajach. Firma oferuje trzy rodzaje produktów.

— W okresie przedświątecznym dużą popularnością cieszą się karty podarunkowe Ticket dla Ciebie. Z kolei karta Ticket Restaurant umożliwia dofinansowanie wyżywienia pracowników w firmie. Trzeci popularny produkt to karta premiowa, którą firmy wykorzystują przy premiowaniu partnerów biznesowych i przedstawicieli handlowych lub wykorzystują jako nagrody w konkursach i programach lojalnościowych — wyjaśnia Izabela Supeł, menedżer ds. marketingu w Edenred Polska.

O popularności bonów wśród pracowników decyduje to, że pozwalają samemu decydować, na co chce się przeznaczyć otrzymany dodatek. Ale co dobre dla pracownika musi też być dobre dla pracodawcy. A ten lubi bony m.in. za korzystne rozwiązania podatkowe.

— Firmy traktują kupony jak wygodne i praktyczne narzędzie motywacyjne, które można szybko kupić, rozdysponować i rozliczyć. Kupon finansowany z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych nie zwiększa podstawy wymiaru składek ZUS, nie podlega podatkowi VAT, a jego wartość stanowi koszt uzyskania przychodu. Z kolei karty jako pieniądz elektroniczny sfinansowany z ZFŚS podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego do kwoty 380 zł — wyjaśnia Robert Lech, dyrektor generalny Sodexo Motivation Solutions.

Jego zdaniem pracodawcy szukają uniwersalnych upominków, które można szybko zamówić, rozdysponować i rozliczyć. Dzięki kuponom Sodexo w okresie świątecznym można też skorzystać z promocji m.in. w sklepach Carrefour, Real, Auchan, Leroy Merlin, Smyk, Vision Express, Play, Yves Rocher, KappAhl, Time Trend, Marrionaud, Go Sport, Empik.

— Karty przedpłacone mają długi termin ważności, a pracodawca może je doładować przy okazji kilku kolejnych świąt bez konieczności ponownej dystrybucji wśród pracowników. To zaleta, którą doceniają firmy o dużym zatrudnieniu, ponieważ spadają im koszty operacyjne, oszczędzają czas i pieniądze — twierdzi Robert Bogacki.

Ile na głowę

Jednakowe pakiety benefitów dla wszystkich pracowników w firmie należą już do przeszłości. Kwoty bonów czy kart zależą od stanowiska, a także kilku innych czynników: rodzaju produktu i specyficznych przepisów go dotyczących (np. zwolnienia podatkowe), źródła finansowania (np. ZFŚS), zasobów firmy i zasad związanych z motywowaniem.

— Najczęściej jako podarunek świąteczny dla pracowników przekazuje się od 380 do 1100 zł, średnio około 600 zł. Natomiast w przypadku systemów żywieniowych w związku z przepisami najczęściej kwota nie przekracza 190 zł miesięcznie, bo to granica, do której firma korzysta z pewnych zwolnień — wyjaśnia Robert Bogacki.

Na rynku jest kilku dostawców bonów, których także doradzają klientom, jak dopasować program do ich potrzeb. Firmy te różni wielkość sieci akceptujących bony lub karty, liczba produktów, oferta, a także liczba promocji i specjalnych propozycji dołączanych do kuponów. Niektóre oferują również doradztwo podatkowo-prawne, pomoc w zarządzaniu programami motywacyjnymi oraz w księgowaniu i rozliczaniu bonów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / Nie tylko od święta