Niełatwo jest kreować wizerunek resortu finansów

Monika Krajewska
02-05-2000, 00:00

Monika Krajewska: Niełatwo jest kreować wizerunek resortu finansów

Z PIERWSZEJ RĘKI: Biuro prasowe MF umieszczone zostało jak najbliżej kierownictwa — informuje Monika Krajewska. fot. GK

Teoretyczne zasady public relations poddawane są ciężkiej próbie w praktyce działania firmy tak specyficznej, jak Ministerstwo Finansów. Bardzo trudno jest budować dobrą reputację instytucji, której kierownictwo musi brać na siebie odpowiedzialność za podejmowanie tylu trudnych i niepopularnych decyzji. Jednak w dłuższym okresie — choćby z perspektywy ostatniego dziesięciolecia — okazuje się, że te niepopularne decyzje wychodzą społeczeństwu na dobre.

SŁUCHAJĄC i czytając wiele wypowiedzi publicznych — w tym na przykład niektórych reprezentantów sfer gospodarczych na łamach „PB” — można odnieść wrażenie, iż wręcz do dobrego tonu należy atakowanie tzw. fiskusa oraz utożsamianie aparatu skarbowego niemalże z aparatem ucisku. Dlatego podstawowym zadaniem polityki informacyjnej MF jest uświadamianie społeczeństwu, że podatki są przykrą koniecznością, albowiem tylko ich zbieranie umożliwia państwu wypełnianie jego podstawowych funkcji. Jednocześnie stale należy przypominać, iż budżetowe równanie ma dwie strony — dochody i wydatki. Gdyby w Polsce udało się zlikwidować powszechnie występujące marnotrawstwo środków budżetowych, to byłoby nas stać na znaczne obniżenie podatków.

POLITYKA informacyjna MF opiera się na zasadach pełnej otwartości. Zgodnie z dobrymi zasadami organizacji i zarządzania — biuro prasowe firmy umieszczone zostało jak najbliżej kierownictwa. Jego struktura została uproszczona i obecnie szef biura jest rzecznikiem prasowym ministra, a jednocześnie jego doradcą. Zapewnia to maksymalne skrócenie czasu uzyskiwania przez media informacji. Zresztą nie tylko przez dziennikarzy — coraz bogatsza strona internetowa MF zapewnia dostęp do wiadomości z pierwszej ręki dosłownie każdemu użytkownikowi domowego komputera.

PODSTAWĄ skuteczności PR-owskiej jest konsekwentna realizacja długofalowego planu działań medialnych. Na przykład przygotowywanie konkretnie zaadresowanych do dziennikarzy pakietów informacyjnych okazuje się znacznie bardziej pożyteczne od stałych konferencji prasowych kierownictwa MF. Umożliwia bowiem nie tylko rzetelne informowanie o sprawach bieżących, lecz objaśnianie strategicznych planów resortu oraz ich skutków dla społeczeństwa.

DZISIAJ kończy się coroczna akcja składania przez ponad 24,5 mln podatników zeznań o wysokości osiągniętych dochodów. Jak zwykle słychać narzekania na to, że formularze są skomplikowane — i jest to prawda, najlepiej znana ich twórcom. Mimo wielu inicjatyw MF, od paru lat jakoś nie udaje się podatków uprościć i w związku z tym zeznanie musi obejmować aż tyle rubryk, odpowiadających ustawowemu systemowi ulg, odliczeń itp. W tym roku dodatkowym utrudnieniem jest całkiem nowa pozycja, także wynikająca z ustawy — składka na ubezpieczenie zdrowotne. Rozumiejąca te kłopoty administracja skarbowa służy wszystkim podatnikom wszechstronną informacją i pomocą — z wyjątkiem zastępowania ich w sporządzaniu zeznań, jako że wyklucza to ordynacja podatkowa. Poza urzędami w terenie, samo MF natychmiast udziela dokładnych odpowiedzi na pytania, nadchodzące pocztą elektroniczną.

ZE WZGLĘDU na układ dni świątecznych, termin składania tegorocznych zeznań podatkowych upływa dopiero 2 maja. Pracownicy urzędów skarbowych w tym okresie są najbardziej w całym roku obciążeni pracą. Może warto, aby pamiętali o tym wszyscy, tak powszechnie korzystający z uroków przedłużonego weekendu.

Monika Krajewska jest specjalistą ds. PR w Ministerstwie Finansów

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Monika Krajewska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Niełatwo jest kreować wizerunek resortu finansów