Nielogistyczne wyzwania dla logistyków

KOMENTARZ, red. MIB
opublikowano: 10-02-2016, 22:00

Branża logistyczna jest barometrem gospodarki. Szybko odczuwamy tendencje.

Głównie dlatego, że operator logistyczny łączy interesy producentów i konsumentów. Co teraz wskazuje ten barometr? Klienci w Europie są zainteresowani nowymi rozwiązaniami logistycznymi, które nadążają za zmianami w branżach produkcyjnej i handlowej. Coraz powszechniejsze staje się tworzenie regionalnych magazynów zaopatrujących kilka krajów. Takie rozwiązanie jest możliwe dzięki rozwijaniu integracji połączeń transportowych, systemów wymiany danych (w tym informacji o przesyłkach, raportowaniu i udostępnianiu dokumentacji online), ale także dzięki powstawaniu nowej infrastruktury drogowej i logistycznej. I to się nie zmieni.

EWALD RABEN, prezes Grupy Raben
ARC

Nie sposób jednak nie wspomnieć o istotnej dla branży sprawie: ustawie o pensji minimalnej MiLoG, wprowadzeniu jej francuskiego odpowiednika Loi Macron oraz o dalszych losach strefy Schengen. Ostatni raport firmy doradczej Deloitte ukazał siłę wpływu ustawy MiLoG na branżę transportu drogowego w Polsce. Wyliczono, że w najgorszym scenariuszu koszty wzrosną średnio w przedsiębiorstwie o 600 tys. zł, a 40 proc. firm odnotuje straty.

Nie należy również zapominać o dynamicznie zmieniającym się rynku pracy w Polsce i w pozostałych krajach Europy. Rosną wynagrodzenia, spada bezrobocie, które w niektórych regionach wynosi poniżej 4 proc. To są nowe wyzwania dla branży TSL, z którymi musimy się mierzyć na co dzień.

Budowanie przewagi konkurencyjnej w tych warunkach jest coraz trudniejsze.

Niełatwo dziś pogodzić efektywność kosztową z wysoką jakością i przyjazną obsługą. Aby temu sprostać, operatorzy angażują się w różne przedsięwzięcia optymalizacyjne. Wdrażają metodologię Lean, oferują atrakcyjne warunki zatrudnienia pracownikom, o których coraz trudniej. Nasza praca to dziś nieustanne przyglądanie się procesom, by je optymalizować i dostosowywać do światowych standardów. Jedną z możliwości, stanowiącą element strategii Grupy Raben w Polsce i Europie, jest rozdzielenie działalności operacyjnej od zarządzania nieruchomościami. Po pozytywnym przeprowadzeniu takiego procesu w niemieckich spółkach Grupy planujemy podobne działania w odniesieniu do polskich podmiotów: Raben Polska i Fresh Logistics. Taka zmiana wpływa korzystnie na zarządzanie spółkami operacyjnymi i umożliwia planowanie i implementację odrębnych strategii inwestycyjnych, co przyczynia się do udoskonalenia usług i jeszcze lepszej obsługi klienta.

Modyfikujemy także miejsca pracy, odpowiadając na oczekiwania pracowni- ków. Uelastyczniamy formy zatrudnienia, udoskonalamy systemy premiowe i nieustannie szkolimy pracowników. Nie zapominamy również o ekologii. A to oznacza nieustanne usprawnianie. Z zainteresowaniem śledzimy pojawiające się „ekotechnologie”.

Wszystko to powoduje, że dużo czasu i energii poświęcamy na działania pozornie nie związane z logistyką. Pozornie. Bo bez tych działań, szanse na utrzymanie pozycji na rynku logistycznym są minimalne. [MIB] minimalne.

EWALD RABEN, prezes Grupy Raben

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: KOMENTARZ, red. MIB

Polecane