Nieprawdziwe argumenty

MIB
02-02-2012, 00:00

Komentarz

ALFRED FRANKE

prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych

W mediach uporczywie lansuje się tezę, że Polskę zalewa samochodowy złom z Zachodu. Autorzy alarmistycznych publikacji dodają do tego argument dotyczący statystycznego wieku samochodów w Polsce, który wynosi według oficjalnych danych 15,5 roku, a więc znacznie więcej od średniej unijnej. Zatroskani tym podają jednocześnie gotowe rozwiązanie, mające zlikwidować „patologie” i pchnąć nasz kraj na ścieżkę motoryzacyjnej nowoczesności.

Zdaniem tych autorów, należy koniecznie wprowadzić w Polsce zmiany fiskalne, które zniechęcą rodaków do kupowania używanych samochodów, tym samym zaś skłonią ich do nabywania nowych aut w salonach.

Dramatycznie zaawansowany wiek samochodów w Polsce to argument bardzo chwytliwy, tyle że nieprawdziwy. Orędownicy tezy o „złomie” na polskich drogach posługują się bowiem danymi pochodzącymi z bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów, które niestety są obarczone dużymi błędami. Do stworzenia tej bazy wykorzystano ewidencję pojazdów prowadzoną przez gminy, ta zaś w znacznej mierze była nieaktualna, ponieważ zawierała wiele pojazdów, które już nie istnieją.

Te samochody rozmontowano na części, porzucono (odkręcając uprzednio tablice rejestracyjne), a czasem właściciele po prostu nie wyrejestrowali ich po sprzedaży. Dochodziło więc do przypadków, że to samo auto mogło być zarejestrowane trzykrotnie, fałszując w ten sposób statystyki. Szacuje się, że nawet 3 miliony samochodów znajdujących się w ewidencji już dawno trafiło na złomowiska lub do hut.

Z badań GiPA (międzynarodowej organizacji badającej i analizującej rynek motoryzacyjny) wynika, że średni wiek samochodów osobowych w Polsce (dane za 2011 r.) wynosi 11,47 roku. Te ustalenia potwierdzają również badania przeprowadzone przez inne ośrodki. Wedle ich wyników średni wiek aut w Polsce mieści się między 11 (wg MotoFocus) a 12 lat (EurotaxGlass’s).

Z kolei na stronie internetowej Samar przeczytać można, że „ze względu na fakt, iż część aut pomimo istnienia w bazie danych, nie istnieje już na rynku, szacowany rzeczywisty średni wiek samochodu oscyluje pomiędzy 11 a 12 lat”.

Ciekawe wyniki przynosi również analiza wieku aut oferowanych za pośrednictwem portalu Otomoto.pl. W ubiegłym roku średni wiek wystawionych na sprzedaż samochodów wynosił blisko 10 lat. Te informacje zdecydowanie nie pasują do tezy mówiącej, że Polskę zalewa fala samochodowego złomu. Należy się również przyjrzeć, jak Polska wypada na tle Unii Europejskiej. Oczywiście, statystyczny wiek 11-12 lat nie wygląda imponująco w porównaniu np. do rynku niemieckiego, gdzie średni wiek samochodów wynosi 8 lat. Ale kiedy porówna się Polskę z wieloma innymi krajami, wówczas nasz park samochodowy nie prezentuje się już tak źle. Okazuje się, że np. w bogatej i ekologicznej Szwecji średnia wieku samochodów wynosi prawie 10 lat. Rzuciwszy okiem na sytuację za oceanem dowiemy się zaś, że średni wiek pojazdu w Stanach Zjednoczonych to 11 lat.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MIB

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Nieprawdziwe argumenty