Niezbędny system

Marta Walczak
opublikowano: 19-05-2011, 00:00

Operatorzy logistyczni korzystają z wielu systemów, które usprawniają współpracę z klientami i podwykonawcami.

Operatorzy logistyczni nie mogą dziś działać bez wsparcia IT

Operatorzy logistyczni korzystają z wielu systemów, które usprawniają współpracę z klientami i podwykonawcami.

Outsourcing usług logistycznych staje się wśród przedsiębiorców coraz popularniejszy. Niektórzy z nich uważają, że całkowite oddanie się w ręce fachowców jest jedyną szansą na utrzymanie konkurencyjności. Rzeczywiście, operator logistyczny przejmuje rolę ogniwa odpowiedzialnego za sprawną i szybką organizację dostaw. Aby jednak było to możliwe, musi korzystać z systemów ułatwiających współpracę i przepływ informacji między nim a klientami.

Aby było łatwiej

— Przewoźnicy-podwykonawcy, z którymi współpracujemy, mają do dyspozycji kilka udogodnień. Przede wszystkim oferujemy im dostęp do taboru samochodowego na korzystnych warunkach i skrócone terminy płatności, z którymi na rynku spedycyjnym nie jest najlepiej. Ponadto otrzymują lepsze warunki zakupu ubezpieczenia, niż gdyby pracowali na własną rękę, a także możliwość tankowania paliwa po niższych stawkach — mówi Andrzej Szymański, dyrektor zarządzający firmy transportowo-logistycznej Dartom.

W logistyce ważna jest wymiana informacji, do której niezbędne są rozbudowane systemy IT.

— Rozwiązania informatyczne rozwijamy, korzystając zarówno z własnych zespołów programistów, jak również współpracując z podwykonawcami. Wybraliśmy konkretne obszary, dla których aplikacje powinny wykonywać firmy zewnętrzne. Do najważniejszych systemów, z których korzystamy, należy zamawianie usługi, czyli aplikacja znajdująca się na stronie internetowej. Dzięki niej, podając podstawowe dane przesyłki klienci mogą sprawdzić cenę usługi i zamówić przyjazd kuriera. Rozwiązanie jest przeznaczone dla osób prywatnych i małych firm. Inny system, z którego korzystamy to przekazywanie zleceń. Jest to narzędzie obsługi zleceń już w trakcie realizacji. Zapewnia wymianę informacji z kurierami. Jednym z najbardziej zaawansowanych systemów jest jednak aplikacja "obsługa transportów". Narzędzie to służy do obsługi i monitoringu transportów, a także zapewnia wymianę informacji między oddziałami DHL w całej Polsce. Dodatkowo system jest dostępny w internecie. Dzięki temu podwykonawcy mogą na bieżąco śledzić wykorzystanie swoich środków transportu, sprawdzać aktualny stan rozliczeń, przeglądać historię płatności i zrealizowanych przewozów — mówi Wojciech Fukowski z DHL Express.

Nie tylko IT

Operatorzy logistyczni podkreślają jednak, że do sprawnej współpracy oprócz systemów IT potrzebne są inne udogodnienia. Chodzi m.in. o rozliczenia księgowe i system naczep wymiennych.

— Systemy ułatwiające rozliczenia księgowe są niezbędne, aby terminowo regulować zobowiązania wobec podwykonawców. Wprowadzamy do nich na bieżąco takie dane jak np. liczba przesyłek przewieziona przez każdego przewoźników na poszczególnych trasach. Na ich podstawie co miesiąc wystawia się faktury, które regulują należności. Wykorzystujemy również systemy typowo operacyjne np. naczep wymiennych. Dzięki niemu wynajmujemy przewoźnikowi własne naczepy, a on dba jedynie o ciągnik. To rozwiązanie pozwala skrócić postój w terminalach i usprawnić pracę kierowców — tłumaczy Andrzej Gluźniewicz, koordynator ds. współpracy z przewoźnikami w firmie Schenker.

Innym elementem współpracy z podwykonawcami, z którymi współpracują niektórzy operatorzy logistyczni, jest wykorzystanie sieci GSM w komunikacji między przewoźnikami, kurierami i kierowcami. Pracownicy i podwykonawcy, dzięki pewnym usługom operatorów telefonii komórkowej, mogą rozmawiać między sobą za darmo.

— Oprócz wspomnianych udogodnień mamy również systemy szkoleniowe. Przewoźnikom oferujemy Akademię Przewoźnika Premium DB Schenker, która podnosi ich kwalifikacje w zarządzaniu firmą transportową i zespołem kierowców. To cykl spotkań prowadzonych przez trenerów zewnętrznych. Rocznie pozwala wyszkolić ponad tysiąc kurierów i kierowców. Ciekawą propozycją szkoleniową są również prowadzone przez instruktorów Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego czy producentów aut kursy z zakresu ecodrivingu i bezpiecznej jazdy — podsumowuje Andrzej Gluźniewicz.

okiem praktyka

Do szkoleń i oceny partnerów

Adam Perkowski

specjalista ds. systemów DTT w Hellmann Worldwide Logistics

Aby poprawić jakość współpracy z podwykonawcami, wprowadziliśmy m.in. program Hellmann TMS (Transport Management System). System na większości etapów przewozu wymusza ocenę pojazdu, kierowcy i jakości wykonanej przez niego usługi. Opinie mogą wyrażać jedynie uprawnieni użytkownicy. Dodatkowo dysponujemy zintegrowanym z TMS rankingiem podwykonawców. System ten opiera się na zasadach programu lojalnościowego. Historia podwykonawcy jest opracowywana na podstawie liczby i typów wykonanych przejazdów oraz liczby uwag. Na podstawie historii wpisów w systemie podczas oceny okresowej podwykonawcy są klasyfikowani do różnych grup. To rozwiązanie cenią sobie również właściciele firm transportowych, którzy otrzymując informację o pewnych usterkach we współpracy mogą eliminować przyczyny uwag i zapobiegać szkodom, które dość często powstają w wyniku zaniedbań kierowcy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Walczak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu