Nim stanie billboard, idź do urzędników

Albert Stawiszyński
opublikowano: 16-07-2007, 00:00

Umieszczanie reklam obok drogi wymaga często zgody wielu urzędników, w tym pozwolenia na budowę.

Umieszczanie reklam obok drogi wymaga często zgody wielu urzędników, w tym pozwolenia na budowę.

Ustawa o drogach publicznych zabrania umieszczania reklam w pasie drogowym poza obszarami zabudowanymi, z wyjątkiem parkingów.

— Zakazane jest też ustawianie tablic reklamowych przy drogach międzynarodowych. Wiele firm jednak tego nie przestrzega, za co grożą im grzywny — mówi Małgorzata Zamorska, partner z kancelarii bnt Neupert, Zamorska & Partnerzy.

Do zarządcy drogi

W innych przypadkach na umieszczenie billboardu w pasie drogowym trzeba zezwolenia zarządcy drogi (zarząd województwa, powiatu lub burmistrz). Prezydent miasta jest też zarządcą dróg publicznych w granicach miasta na prawach powiatu (oprócz autostrad i dróg ekspresowych, którymi zarządza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad).

— Żeby uzyskać zezwolenie, trzeba do zarządcy drogi złożyć wniosek, a w nim wskazać m.in. powierzchnię reklamy i planowany okres zajęcia pasa drogowego — mówi Małgorzata Zamorska.

Do wniosku należy załączyć m.in. szczegółowy plan sytuacyjny w skali 1: 1000 lub 1: 500.

— Zezwolenia zarządcy drogi nie wymaga się w razie umieszczania tablic i urządzeń reklamowych poza pasem drogowym, przy czym nośniki reklamowe będące obiektami budowlanymi mogą być sytuowane przy zachowaniu minimalnych odległości od krawędzi jezdni, określonych w ustawie o drogach publicznych — uważa Marcin Tomasik, prawnik z kancelarii Salans.

Dodaje, że przepisy dotyczące reklamy zewnętrznej obowiązują także urzędników, dlatego np. decyzje o usunięciu danego nośnika reklamowego powinny być oparte na właściwej podstawie prawnej.

Pozwolenie na budowę

Stawianie urządzeń reklamowych wymaga także przeprowadzenia odpowiedniej procedury administracyjno-budowlanej. Zgodnie z prawem budowlanym, instalowanie i remont tablic oraz urządzeń reklamowych wymaga zgłoszenia właściwemu organowi (zazwyczaj jest nim starosta).

— Do instalowania nośników reklamowych można przystąpić, jeżeli organ, w którym dokonano zgłoszenia, nie wniósł sprzeciwu w ciągu 30 dni. Z kolei instalowanie reklam świetlnych i podświetlanych poza obszarem zabudowanym wymaga uzyskania pozwolenia na budowę. Część urzędów uważa, że także instalowanie billboardów na betonowych fundamentach wymaga uzyskania pozwolenia na budowę — wyjaśnia Małgorzata Zamorska.

Montaż reklam bez przeprowadzenia odpowiednich procedur jest traktowany jako samowola budowlana, więc może spowodować nakaz rozbiórki.

Jaka jest praktyka?

— Firmy stawiające billboardy korzystają z wszelkich możliwości obejścia przepisów lub braku jednoznacznych zapisów, a także z polityki włodarzy miast: wnoszą odwołania od niekorzystnych decyzji, demontują na jakiś czas tablice, umieszczają je na terenach prywatnych, twierdząc, że to obiekty małej architektury, dla których nie wymaga się nawet zgłoszenia budowlanego — opowiada Małgorzata Zamorska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Albert Stawiszyński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu