Niska mobilność Polaków nie musi być problemem

opublikowano: 07-05-2019, 22:00

Skoro Kowalski nie chce przyjść do pracy, praca może przyjść do niego.

Bezrobocie w Polsce jest bolączką mniejszych miejscowości, natomiast w dużych miastach narzeka się na deficyt pracowników. Tymczasem dziewięciu na dziesięciu Kowalskich odrzuca pomysł przeprowadzki za pracą — wynika z badań firmy Work Service. Ankietowani wskazują, że koszty życia w większych ośrodkach są zbyt wysokie i pochłonęłyby znaczną część ich pensji. Według GUS w stu powiatach bezrobocie jest dwucyfrowe. Należy do nich powiat szydłowiecki, w którym zatrudnienianie ma co czwarta osoba, a także przysuski (19 proc.) i radomski (18 proc.). Sęk w tym, że Polacy (zwłaszcza w średnim wieku i starsi) nie lubią opuszczać rodzinnych stron. Barierę stwarza również struktura mieszkalnictwa — odsetek lokali własnościowych w naszym kraju wynosi 73 proc. i jest jednym z najwyższych w Europie — podaje Eurostat.

Jednocześnie jesteśmy niechętni najmowi. Gdy w Niemczech tę formę wybiera połowa obywateli, wskaźnik w Polsce wynosi tylko 16 proc. Rozwiązaniem może być lepsza komunikacja publiczna. Największe bezrobocie charakteryzuje powiaty oddalone od wielkich miast o co najmniej godzinę jazdy. Jeśli tamtejszy transport autobusowy i kolejowy się nie rozwija, ludzie nawet nie próbują szukać posady. Inny pomysł na aktywizację zawodową Polaków zgłasza Paul Clark, dyrektor zarządzający spółki Poly w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) — jest nim praca zdalna.

— Szerokopasmowy internet sprawia, że nie musimy być obecni w zakładzie pracy przez cały czas. Z mapy Polski znikają miejsca, w których nie można połączyć się z siecią o prędkości co najmniej 30 Mb/s. Dlaczego nie wykorzystać tej infrastruktury do pozyskania kadr? — zastanawia się Paul Clark.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane