Nowa odsłona schetynówek

opublikowano: 29-11-2015, 22:00

Zakończył się nabór wniosków do rządowego programu inwestycji drogowych. Jego popularność nie zmalała, ale pieniędzy jest mniej.

Mimo kilku tłustych lat dla inwestycji drogowych potrzeby wciąż są duże. Pokazują to dane dotyczące wniosków samorządów o dofinansowanie inwestycji z rządowego programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-19, które „PB” zebrał z 15 województw (Małopolski Urząd Wojewódzki nakazał wnioskodawcom poprawić błędy i nie ujawnia jeszcze kwoty, o jaką występują).

Łączna wartość wnioskowanych przez gminy i powiaty w 15 województwach dotacji wynosi prawie 1,88 mld zł (nabór zakończył się w październiku 2015 r.). Samorządy starają się o 150 mln zł więcej niż w 2014 r., chociaż wtedy do podziału był miliard złotych, a teraz tylko 800 mln zł. Rządowe dotacje pokryją inwestycyjne potrzeby drogowe samorządów tylko w 39,4 proc.

W najlepszej sytuacji są gminy i powiaty z woj. zachodniopomorskiego, gdzie 44 mln zł dotacji pokryje prawie 58 proc. wnioskowanego dofinansowania. Niewiele gorzej jest w woj. świętokrzyskim. Tam 40,8 mln zł dofinansowania pokryje ponad połowę wartości zgłoszonych projektów. Najgorzej pod tym względem wypada woj. śląskie. Dotacja w regionie sięga 54 mln zł, ale samorządowcy zgłosili wnioski na ponad  190 mln zł (wystarczy więc na 28,4 proc. zapotrzebowania).

— Nabór i weryfikacja wniosków są trudniejsze i bardziej pracochłonne niż w poprzednich latach, ponieważ nowy program przewiduje składanie przez wnioskodawców większej liczby załączników, w tym m.in. projektu zagospodarowania przestrzennego i projektu stałej organizacji ruchu. Znacznie wydłuża to weryfikację formalną wniosków. Pozostałe zasady *z wyłączeniem woj. małopolskiego, Urząd Wojewódzki poprosił samorządy o poprawę niekórych błędów. Źródło: opracowanie „PB” realizacji programu nie uległy radykalnym zmianom — zauważa Małgorzata Sworobowicz z biura prasowego wojewody pomorskiego.

To właśnie wojewodowie muszą do 30 grudnia 2015 r. zatwierdzić i przekazać listy rankingowe projektów do akceptacji ministrowi transportu. Ogłoszenie list wniosków zakwalifikowanych do dofinansowania ma nastąpić do 31 stycznia 2016 r.

W kolejnych rozdaniach rząd przewidział wyższą kwotę dotacji — w 2017 r. ma to być 1 mld zł, a w 2018 i 2019 r. — po 1,1 mld zł. Nabory mają być prowadzone wcześniej — od 1 do 15 września. Według danych Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju pieniądze z programu w latach 2008-14 pozwoliły zmodernizować i rozbudować 5,2 tys. km dróg gminnych i 7 tys. km dróg powiatowych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rafał Fabisiak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu