Nowa Vectra będzie walczyć o pierwszeństwo w klasie

Mirosław Cichy
opublikowano: 15-03-2002, 00:00

Na trudnym motoryzacyjnym rynku nie ma już miejsca na fuszerki. Nowe samochody muszą charakteryzować się ciekawym wyglądem, ale także komfortem i bezpieczeństwem. W styczniu 2002 r. w niemieckiej fabryce Opla w Rüsselsheim rozpoczęła się produkcja trzeciej generacji Opla Vectry.

Samochód ma zupełnie zmienioną konstrukcję i, według zapowiedzi projektantów, ta stylistyka stanie się cechą charakterystyczną wszystkich modeli Opla. Jeszcze do niedawna obowiązywały obłe kształty, więc trudzono się, aby zaokrąglić wszystkie kanty. Obecnie nowo produkowane pojazdy mają ponownie sporo ostrych krawędzi.

Do wyglądu nowej Vectry trzeba przywyknąć. Jej kształt różni się zupełnie od tego, do którego zdążyliśmy przyzwyczaić wzrok przez ostatnie lata. Jest to efekt pracy zespołu projektantów, którzy oparli się m.in. na studyjnym modelu Signum. Wrażenie dynamizmu potęguje charakterystyczna linia boczna — począwszy od przedniego zderzaka, przebiega ona nad nadkolem i rozciąga się na całej długości auta. Przód zdominowały pionowe, dwupoziomowe, ksenonowe reflektory. Pomiędzy nimi znajduje się trapezoidalny wlot powietrza, zintegrowany z maską silnika oraz sporych rozmiarów chromowanym emblematem firmy. Tył wyróżnia się nowym, kanciastym kształtem oraz lampami, zachodzącymi na bok karoserii. Niewidoczna jest rura wydechowa, całkowicie ukryta pod zderzakiem.

Wnętrze Vectry trzeciej generacji jest eleganckie, ale bez fajerwerków. Charakteryzuje się przejrzystością i prostotą. Na desce rozdzielczej znajdują się tylko najpotrzebniejsze wskaźniki. Na wewnętrznej konsoli umieszczono radio, pod którym można zamontować zintegrowany z całością telefon komórkowy, niewidoczny dla osób postronnych. Wyżej, pomiędzy nawiewami powietrza, umieszczony został kolorowy monitor z systemem nawigacji satelitarnej GPS. Drogę wskazują czytelne strzałki oraz instrukcje dźwiękowe, dostępne w siedmiu językach. Obecnie na płytach CD są mapy ośmiu regionów: Niemiec, Francji, Włoch, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii/Austrii, Luksemburga/Belgii/Holandii, Hiszpanii/Portugalii oraz Szwecji/Danii.

Vectra została wyposażona łącznie w 40 różnych czujników elektronicznych. Opcjonalny czujnik deszczu rozpoznaje natężenie opadów i dostosowuje odpowiednio prędkość pracy wycieraczek. Optyczne czujniki przyciemniają wewnętrzne lusterko po stronie kierowcy w momencie, gdy odbijane światło może go oślepić. W modelach wyposażonych w system wspomagania parkowania — Park Pilot, odległość od przeszkód z przodu i z tyłu mierzona jest przy wykorzystaniu ultradźwięków. Elektroniczne czujniki bezustannie nasłuchują, czy z silnika nie dochodzą niepożądane dźwięki, czy ciśnienie w oponach jest odpowiednie, czy okładziny klocków hamulcowych nie osiągnęły już minimalnej grubości, itp.

Nowa Vectra jest tylko trochę większa od swojej poprzedniczki — o 10 cm dłuższa, o 3,5 cm wyższa i o 9 cm szersza. Rozstaw osi jest zaś większy o 6 cm. Na pierwszy rzut oka, auto wydaje się jednak większe o połowę. Można to zauważyć szczególnie we wnętrzu. Dodatkowe centymetry oznaczają również większą o 51 litrów większą przestrzeń bagażową, która w najnowszym modelu Vectry wynosi 500 litrów. Początkowo nowy Opel będzie dostępny jako czterodrzwiowy sedan. Na razie oferowany z dwoma rodzajami 16-zaworowych silników benzynowych — o pojemności 1,8 l, mocy 122 KM i 2,2 l o mocy 147 KM. Będą też dwie jednostki wysokoprężne DTI o pojemności 2,0 l (100 KM) i 2,2 l (125 KM mocy). Latem ma pojawić się wersja GTS, w której zostanie zamontowany silnik V6 o pojemności 3,2 l i mocy 211 KM. Osiągnięcie szybkości 100 km/h ze startu zatrzymanego zajmuje tej wersji pojazdu zaledwie 7,5 sekundy, a maksymalna prędkość wynosi 248 km/h.

Samochody będą wyposażane w zależności od upodobań w manualną lub automatyczną (całkowicie nową o pięciu przełożeniach) skrzynię biegów. Rozpoznaje ona styl jazdy kierowcy i dostosowuje się do niego, a funkcja Active Select umożliwia ręczną zmianę biegów. Od jesieni Vectra 1,8 będzie dostępna z nową skrzynią biegów o stałym lub zmiennym doborze biegów (CVTronic).

Sprzedaż Vectry trzeciej generacji już się rozpoczyna na rynku niemieckim. W Polsce auto będzie można zamówić dopiero w czerwcu, wtedy termin realizacji przypadnie na sierpień. Cena zostanie dopiero określona, ale jak zapewniają przedstawiciele General Motors, ma ona być konkurencyjna w stosunku do Forda Mondeo. W krajach UE, samochód będzie miał 12-letnią gwarancję na perforację nadwozia. Okres między przeglądami wyniesie 24 miesiące lub 30 tys. km (silniki benzynowe) i 50 tys. km (silniki wysokoprężne).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Cichy

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu