Nowe obowiązki pracodawców dotyczące pracy zdalnej

opublikowano: 25-09-2022, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Koszty dotyczące uregulowania home office dla wielu przedsiębiorców mogą być dużym wyzwaniem.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jakie koszty uregulowania pracy zdalnej poniosą firmy
  • Jakie nowe obowiązki dla pracodawców przewiduje projekt nowelizacji Kodeksu pracy

Projekt nowelizacji Kodeksu pracy, który reguluje m.in. zasady wypełniania zawodowych obowiązków podczas home office, jest już w Sejmie. Nowe przepisy zaczną obowiązywać najpewniej w ciągu najbliższych miesięcy. Eksperci zwracają uwagę na koszty, które będą musiały ponieść firmy w związku z uregulowaniem pracy zdalnej. Po wejściu w życie nowych przepisów każdy przedsiębiorca zatrudniający osoby wykonujące pracę online będzie musiał wypełnić obowiązki określone w znowelizowanym Kodeksie pracy.

– W tym celu konieczne będzie dostosowanie wewnętrznych regulacji firmy do nowych przepisów. Chodzi głównie o przygotowanie regulaminu pracy zdalnej. Jego treść powinna być uzgodniona, a przynajmniej skonsultowana z organizacjami związkowymi lub przedstawicielami pracowników. To może stanowić spore wyzwanie dla firm – ocenia Maciej Andrzejewski, adwokat w kancelarii CMS.

Dostępność pracownika

Wyjaśnia, że wspomniany regulamin powinien precyzować m.in. zasady dotyczące dostępności pracowników w godzinach działania firmy, sposobu postępowania z informacjami poufnymi, a także skutki naruszania wspomnianych reguł.

– Warto aby przedsiębiorcy z pewnym wyprzedzeniem skonsultowali z przedstawicielami pracowników treść dokumentów, które będą wymagane w związku z nowelizacją Kodeksu pracy. Na tej liście są m.in. wnioski o wykonywanie pracy zdalnej lub jej zaprzestanie, polecenie pracy zdalnej czy oświadczenie pracownika dotyczące warunków lokalowych – wylicza adwokat w kancelarii CMS.

Zwraca uwagę także na nowe przepisy związane z koniecznością wypłacania ekwiwalentu lub ryczałtu za home office. W czasie pandemii część przedsiębiorców przyznawała podwładnym dodatkowe dofinansowanie na pokrycie kosztów związanych z pracą w domu. Po wejściu w życie nowych przepisów będzie to obowiązek każdego pracodawcy.

– Projekt przewiduje dwa rozwiązania. Pierwszym jest zwrot dokładnej kwoty, jaką pracownik musiał ponieść z własnej kieszeni w związku z wypełnianiem zawodowych obowiązków poza firmą. Rozwiązanie to wymaga comiesięcznego wyliczania kosztów m.in. prądu i internetu. To zadanie będzie sporym wyzwaniem dla przedsiębiorców – uważa Maciej Andrzejewski.

Stała kwota

Drugą opcją – jak wyjaśnia adwokat w kancelarii CMS – jest ryczałt. Chodzi o stałą kwotę wypłacaną co miesiąc, adekwatną do liczby dni przepracowanych w trybie online.

– Projekt nie precyzuje sposobu obliczania ryczałtu. Firmy mogą zastosować uproszczony model. Uwzględnia on dwa podstawowe koszty: energię i internet – podkreśla Maciej Andrzejewski.

Co ważne, ryczał będzie zwolniony z opodatkowania.

Łukasz Wawrzyniak, ekspert ds. bezpieczeństwa pracy w firmie doradczej W&W Consulting, zwraca uwagę również na konsekwencje finansowe, jeżeli pracodawca nie dopełni wymaganych obowiązków.

– Pracownik będzie musiał wykonywać pracę zdalną w miejscu, które zgłosił szefowi firmy. Najczęściej będzie to lokal zamieszkania – podkreśla Łukasz Wawrzyniak.

Natomiast pracodawca będzie uprawniony do sprawdzenia, czy stanowisko pracy jest ergonomiczne i spełnia wymogi BHP.

– Dlatego, zanim podejmie decyzję dotyczącą możliwości wykonywania pracy zdalnej przez pracownika, musi dokonać rewizji warunków pracy – zaznacza Łukasz Wawrzyniak.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane