Nowe trendy w świadczeniach pozapłacowych

Dorota ZawiślińskaDorota Zawiślińska
opublikowano: 2025-01-31 09:38

Najwięcej MŚP działających w branży produkcyjnej chce zwiększyć budżety przeznaczone na benefity dla pracowników. Na jakie nowości stawiają?

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • na jakie benefity mogą liczyć pracownicy MŚP
  • jakie świadczenia pozapłacowe są najpopularniejsze

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Z badania Instytutu Keralla Research, zrealizowanego na zlecenie VanityStyle wynika, że w tym roku 27 proc. szefów MŚP planuje przeznaczyć więcej pieniędzy na świadczenia pozapłacowe dla pracowników. O tego typu inwestycjach myślą głównie przedstawiciele średnich przedsiębiorstw i firm produkcyjnych.

Autorzy badania podkreślają, że nieco ponad połowa respondentów pozostawi budżety przeznaczone na benefity dla pracowników na dotychczasowym poziomie. Natomiast 10 proc. szefów MŚP zamierza je zmniejszyć. Z kolei 12 proc. badanych przedstawicieli biznesu nie podjęło jeszcze decyzji w tej sprawie.

– W decyzjach przedsiębiorców odbijają się jak w soczewce problemy i wyzwania, z którymi obecnie mierzy się sektor MŚP. Z jednej strony przedstawiciele biznesu muszą uatrakcyjniać oferty pracy, aby przyciągać talenty i zwiększać zaangażowanie swoich zespołów w wykonywanie obowiązków służbowych. Z drugiej strony rosnące koszty operacyjne i trudna sytuacja finansowa części firm z sektora MŚP zmusza je do ostrożności w planowaniu takich wydatków. To dwa przeciwstawne zjawiska składające się na realny dylemat, który może mieć istotny wpływ na przyszłość tych przedsiębiorstw – podkreśla Joanna Skoczeń, prezes zarządu VanityStyle.

Większy może więcej

Z badania wynika, że im większa firma, tym częściej jej szefowie planują przeznaczyć dodatkowe pieniądze na świadczenia pozapłacowe. W tym roku chce to zrobić 17 proc. przedstawicieli najmniejszych spółek, 31 proc. małych i 34 proc. średnich przedsiębiorstw. Ponadto zwiększenie firmowych budżetów na benefity dla pracowników częściej planują szefowie firm produkcyjnych niż usługowych i handlowych.

– Skumulowana inflacja z kilku ostatnich lat sprawiła, że podrożało wszystko, również świadczenia pozapłacowe. Równocześnie coraz więcej przedsiębiorców dostrzega istotną rolę benefitów w budowaniu lojalności pracowników i ograniczaniu rotacji, której sprzyja niż demograficzny i dobra koniunktura na rynku pracy – zaznacza Joanna Skoczeń.

Dodaje, że szefowie firm starają się dopasować benefity do indywidualnych potrzeb poszczególnych pracowników.

Wachlarz dodatkowych świadczeń

Autorzy badania zwracają ponadto uwagę, że większość pracodawców oferuje swoim podwładnym przynajmniej po jednym beneficie w ciągu roku. Najpopularniejszym świadczeniem pozapłacowym jest ubezpieczenie na życie. Zapewnia je 35 proc. szefów MŚP. Natomiast 29 proc. badanych pracodawców organizuje spotkania integracyjne i okolicznościowe. Pracownicy MŚP mogą liczyć również na prywatną opiekę medyczną (25 proc. wskazań), udział w programach rozwojowych i szkoleniach, a także na karty sportowe i dofinansowanie posiłków (24 proc.). Z kolei bony i karty przedpłacone oferuje 21 proc. pracodawców. Szefowie MŚP proponują pracownikom również m.in. skrócone godziny pracy w piątki i bilety na wydarzenia kulturalne, kursy językowe, dofinansowanie dojazdu do biura, wykłady i spotkania z ekspertami oraz dostęp do opieki psychologicznej.