Nowe usługi w biurowcach

Red. Paweł Berłowski
02-10-2017, 22:00

KOMENTARZ

PAWEŁ MATERNY

dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych Knight Frank

W ostatnich latach charakter obiektów handlowych w nieruchomościach biurowych mocno ewoluował. Segment retail znacznie wzmocnił swoją obecność w biurowcach, które obecnie oferują o wiele więcej lokali handlowo-usługowych niż jedynie kantyny dla pracowników.

Rynek nieruchomości zmienia się dynamicznie. Dotychczas handlem w biurowcach opiekowali się właściciele budynków, specjalizujący się w powierzchniach biurowych. Na rynku powstała znacząca nisza, a agenci reprezentujący właściciela często działali bez konkretnej strategii i doświadczenia, podobnie jak najemcy, którzy do niedawna koncentrowali się głównie na rynku centrów handlowych.

W poszukiwaniu odpowiedniego lokalu dla najemcy oraz przy doborze najemców dla poszczególnych nieruchomości ważnych jest kilka spraw.

Przy wyborze najemcy najważniejsze są wytyczne właściciela budynku i potrzeby najemców biur. Niebagatelne znaczenie mają też lokalizacja i funkcjonalność lokalu. Jedynie bliska współpraca z najemcą pozwala określić i spełnić jego życzenia. Za przykład mogą posłużyć kawiarnie, które poszukują przede wszystkim lokali dostępnych od ulicy i właściwie wyeksponowanych. W przypadku lokali gastronomicznych istotną rolę odgrywa też możliwość zainstalowania ogródka w sezonie letnim. Klienci preferują lokale od strony południowo-zachodniej, bo te są bardziej nasłonecznione. Dzięki temu można spędzać w nich więcej czasu.

Trochę inaczej bywa w przypadku wymagań najemców, które nie zawsze są aż tak skomplikowane.

Czasem wystarczy im dobra obsługa biura oraz bliskość transportu publicznego. Te dwa czynniki sprawiają, że klienci mogą korzystać z lokali handlowych szybko i bez przeszkód. To bardzo ważne, jeśli weźmiemy pod uwagę, że na kawę lub lunch często wpada się w biegu. Umiejscowienie w ciągu komunikacyjnym gwarantuje najemcom handlowo-usługowym, że ich lokale będą łatwo dostępne dla klientów.

Obecność najemcy handlowego w prestiżowym obiekcie biurowym pozwala mu zbudować markę dzięki dużej widoczności oraz ekspozycji logo. Najemcy handlowo-usługowi, którzy decydują się otworzyć lokal w biurowcu, muszą jednak zadbać o klientów dobrą ofertą. W celu uniknięcia złej selekcji lokali i odpowiedniego dopasowania ich do charakteru budynku deweloperzy i właściciele powinni uwzględnić to już na etapie projektowania. Do popularnych ostatnio należą np. przedszkola. Dawniej nikt nie spodziewałby się tego rodzaju usług w biurowcach. Dziś jednak jest inaczej. Dzięki nieszablonowemu podejściu do biznesu najemcy handlowi czują się coraz lepiej w obiektach biurowych, wielokrotnie wybierając je na swoje główne lokalizacje lub solidną alternatywę dla centrów handlowych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Red. Paweł Berłowski

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Nowe usługi w biurowcach