Nowe wcielenie ePUAP-u

Za półtora miesiąca ruszy odnowiony system. Pod koniec roku będzie można załatwić nawet 140 rodzajów spraw przez internet.

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePU- AP) miała być cyfrowym oknem na świat dla urzędów, a jest jedną z największych kompromitacji polskiej e-administracji. Mimo że system działa od trzech lat, jego użytkownicy cały czas borykają się z awariami. Do najgłośniejszej doszło trzy kwartały temu, gdy ePUAP zablokowała możliwość składania wniosków o pozostanie w OFE. Jeszcze przed oddaniem e-platformy do użytku zapadła decyzja o budowie nowej, sprawnej wersji. Wystartuje ona pod koniec czerwca.

NOWA NADZIEJA: Andrzej Halicki, minister administracji i cyfryzacji, wierzy, że druga wersja systemu ePUAP pozwoli rozruszać e-administrację w Polsce.
Zobacz więcej

NOWA NADZIEJA: Andrzej Halicki, minister administracji i cyfryzacji, wierzy, że druga wersja systemu ePUAP pozwoli rozruszać e-administrację w Polsce. Marek Wiśniewski

— Jest już praktycznie gotowa. 28 maja rozpoczniemy jej integrację z systemami innych urzędów. Po miesiącu będziemy gotowi, by ją udostępnić obywatelom — mówi Andrzej Halicki, minister administracji i cyfryzacji. Pierwotnie ePUAP2 miał wystartować w styczniu, ale liczba wykrytych w systemie błędów i niedoróbek znów groziła katastrofą. Minister zapewnia, że błędy zostały usunięte, a sam system jest bardziej stabilny i przyjazny dla użytkowników.

Choć na poprawki poszło 30 mln zł, cały koszt nowego systemu nie powinien przekroczyć pierwotnie zakładanego budżetu (122 mln zł). Dzięki nowej odsłonie ePU- AP obywatele będą mogli załatwić 20 spraw urzędowych (m.in. wydanie dowodu osobistego, prawa jazdy czy europejskiej karty ubezpieczenia zdrowotnego).

Sukcesywnie mają być dodawane kolejne usługi. Pod koniec roku ma ich być około 140. Na razie za pośrednictwem platformy nie będzie można rozliczyć się z fiskusem. Nowością ma być sposób autoryzacji. Sebastian Christow, radca w resorcie administracji, wyjaśnia, że będzie wykorzystywany profil zaufany powiązany z kodami wysyłanymi esemesem na telefon obywatela. To rozwiązanie jest o wiele bezpieczniejsze niż obecnie stosowana autoryzacja za pomocą poczty elektronicznej.

— Chcemy odbudować zaufanie wśród obywateli i urzędników do systemu ePUAP. Jeśli nam się to uda, profil zaufany powinien stać się powszechnie stosowanym identyfikatorem w komunikacji obywateli z urzędami. Będę zachęcał inne urzędy centralne, by go wykorzystywały — zapowiada Andrzej Halicki.

Mimo że profil zaufany posiada już blisko 1 mln Polaków, to oprócz ePUAP można go wykorzystać tylko w kontaktach z ZUS. Inne nowości w systemie ePUAP to elektroniczne awizo, które umożliwi obywatelom odbieranie pism urzędów w formie elektronicznej. Resort administracji chciałby także wprowadzić na platformę usługę płatności elektronicznych. Jest do tego technicznie gotowa, ale konieczne jest dopracowanie szczegółów prawnych i organizacyjnych.

— Naszym partnerem w takim przedsięwzięciu byłaby Krajowa Izba Rozliczeniowa. To za mało, bo przynależność do systemu KIR nie jest obligatoryjna, a nie chcemy zmuszać obywateli do korzystania z określonych rozwiązań — wyjaśnia Andrzej Halicki.

W najbliższych latach ePUAP będzie rozbudowywany. Resort administracji złożył dwa wnioski o dotacje unijne. Pieniądze mają pójść na usprawnianie i podnoszenie bezpieczeństwa profilu zaufanego, rozwój nowych e- -usług oraz stworzenie jednego e-adresu do komunikacji państwa z obywatelami.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mariusz Gawrychowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu