Nowoczesne są także przedsiębiorstwa lokalne
Prowincja nie musi oznaczać nudy, bezrobocia i braku perspektyw dla młodych, wykształconych ludzi. Także mieszkając poza dużymi ośrodkami można znaleźć ciekawą i dobrze płatną pracę w biznesie. Szansą dla młodych są firmy będące w stanie sprzedawać swoje towary i usługi na rynkach ponadlokalnych. Zresztą, funkcjonując w warunkach globalizacji, jeśli nie będziemy wchodzili na rynki konkurencji, to i tak ona przyjdzie do nas.
Przedsiębiorstwo skutecznie konkurujące na rynkach krajowych lub międzynarodowych musi być nowocześnie zorganizowane. W jego strukturze powinny się więc znajdować prężne działy marketingu i sprzedaży, a także — w zależności od rodzaju działalności — np. biura projektowe czy konstrukcyjne. Dla wykształconego i ambitnego człowieka praca w dobrze zorganizowanej firmie, która potrafi skutecznie funkcjonować w warunkach silnej konkurencji, jest bardzo obiecującą drogą rozwoju. Stały wzrost wymagań wobec pracownika powoduje, że nieustannie rośnie jego profesjonalizm, a zatem i wartość na rynku pracy. Kwalifikacje i umiejętności pracowników wzrastają również z powodu ścierania się przedsiębiorstwa z coraz mocniejszą konkurencją.
Tworzenie przez firmy nowoczesnych struktur wymusza rynek. Jeżeli przedsiębiorstwa lokalne nie umieją sprostać wymaganiom nowoczesnego zarządzania, to godzą się z tym, iż będą tylko dostawcami siły roboczej. Jeśli firma wykonująca np. systemy klimatyzacyjne potrafi je także zaprojektować oraz dostarczyć potrzebne elementy i urządzenia — to staje się bardziej konkurencyjna, powiększa przychód i marże. Ale żeby to było możliwe, potrzebni są jej młodzi i wykształceni ludzie. Z kolei dla nich bardzo duże znaczenie ma satysfakcjonująca płaca. I często taką otrzymują, ale w tej kwestii nie można abstrahować od sytuacji na rynku. Sieci globalne na ogół stać na prowadzenie lokalnych oddziałów ze stratą na działalności nawet przez kilka lat. Jest to cena zdobywania udziałów w lokalnych rynkach. Natomiast małe, samodzielne firmy na taki luksus pozwolić sobie nie mogą.
Skoro jednak mają przynosić zyski, to zapłacą również podatek dochodowy — i to w miejscu, w którym faktycznie funkcjonują. Warto też pamiętać, że w przypadku takich przedsiębiorstw nie okaże się nagle, iż w jakimś odległym centrum finansowym podjęto decyzję o likwidacji fabryki albo przekształceniu jej w magazyn. Firmy osadzone w lokalnej społeczności chętniej występują też w roli sponsorów miejscowych wydarzeń kulturalnych czy sportowych, finansując drużyny sportowe, koncerty muzyczne czy też pomagając w rozbudowie miejskiej infrastruktury.
Z tych wszystkich względów warto uświadamiać władzom samorządowym i terenowej administracji rządowej, jak ważne dla kierowanych przez nie jednostek jest funkcjonowanie prężnych firm, dobrze wtopionych w lokalne społeczności.