Wielu przedsiębiorców może tylko pomarzyć o udziale w zagranicznych targach i promowaniu się za granicą — po prostu nie mają na to pieniędzy. Aby zlikwidować tę barierę, powstał „Paszport do eksportu”, czyli działanie 6.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (POIG). Dzięki niemu mikro-, małe i średnie firmy mogą finansować swój udział w targach i misjach poza Polską. Każdy przedsiębiorca ma szansę na otrzymanie do 200 tys. zł na jeden projekt. Warunek, aby dostać wsparcie — w roku poprzedzającym złożenie wniosku udział eksportu w całkowitej sprzedaży firmy nie może być wyższy niż 30 proc.
Szybciej i prościej
Poprzednie edycje „Paszportu” cieszyły się ogromnym zainteresowaniem. Na nowe rozdanie firmy musiały czekać ponad pół roku — nabór rozpocznie się 4 czerwca. W tym czasie organizująca zmagania Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) wprowadziła wiele zmian w zasadach ubiegania się o wsparcie. Dotyczą one głównie dokumentu opisującego strategię eksportową — Planu Rozwoju Eksportu (PRE). Do tej pory firma starająca się o dotację musiała złożyć dwa oddzielne wnioski — pierwszy z nich obejmował przygotowanie PRE, a drugi wprowadzenie projektu w życie. Teraz te dwa etapy zostały zastąpione jednym.Według nowych kryteriów przedsiębiorca musi złożyć wniosek o dofinansowanie i obowiązkowo dołączyć do niego PRE.
— Zmianę spowodowała skomplikowana i czasochłonna procedura otrzymywania wsparcia w ramach dwóch etapów. Cały proces mógł trwać nawet ponad rok. Po modyfikacjach przedsiębiorca otrzymuje decyzję po czterech miesiącach od momentu złożenia wniosku o dofinansowanie — mówi Agnieszka Ziomko, ekspert ds. funduszy unijnych z SAS Advisors.
— Ale też nowe rozwiązanie może być nieco problematyczne dla przedsiębiorców. O ile wcześniej mogli osobno pozyskać pieniądze na przygotowanie PRE, który podlegał uzupełnieniu i korektom, to teraz składając dokumentację, razem ponoszą pewne ryzyko, bo zwrot kosztów uzależniony będzie od pozytywnego rozpatrzenia wniosku — mówi Sonia Leszkowicz-Baczyńska, konsultant ds. funduszy UE w Europejskim Centrum Doradztwa Finansowego (ECDF).
Chęć eksportu nie wystarczy
Każdy przedsiębiorca może otrzymać wsparcie na maksymalnie połowę poniesionych kosztów. Firma może też realizować PRE, na którego przygotowanie otrzymała dotację z poprzednich naborów lub stworzyła go niezależnie od działania 6.1 PO IG. W takiej sytuacji w ramach projektu wdrożeniowego można ubiegać się o zwrot 80 proc. wydatków na przygotowanie PRE — jednak nie więcej niż o 10 tys. zł.
— Zmiany w przepisach spowodowały, że największe szanse na pozyskanie wsparcia mają firmy, które planują eksport innowacyjnych towarów lub usług dodatkowo objętych ochroną własności przemysłowej — mówi Błażej Czajkowski, starszy konsultant z firmy doradczej Accreo Taxand.
— Na otrzymanie dotacji mogą liczyć także przedsiębiorstwa, które wytwarzają innowacyjne produkty i dotychczas nie zajmowały się działalnością eksportową, ale prowadzą działania w obszarze B+R towarów, które mogą być eksportowane — wyjaśnia Agnieszka Ziomko. Kto do tej pory najczęściej korzystał z dotacji z działania 6.1?
— Z naszego doświadczenia wynika, że najbardziej zainteresowane tym wsparciem są firmy produkcyjne, np. z branży meblarskiej czy stolarki okiennej. Jednak z dofinansowania mogą również korzystać przedsiębiorcy prowadzący działalność usługową, np. w branży finansowej lub informatycznej — wylicza Sonia Leszkowicz-Baczyńska.
Na targi lub misje
Dotacja obejmuje m.in. koszty wynajęcia miejsca na targach, transportu produktów, obsługi technicznej oraz podróży służbowej pracowników (maksymalnie trzech). Zwrot można uzyskać także za wydatki związane z organizacją misji, spotkania z potencjalnymi partnerami handlowymi oraz koszty wiz i ubezpieczeń dla osób uczestniczących w projekcie.
— Co ważne, „Paszport do eksportu” ma bardzo szeroki katalog kosztów, za które można uzyskać zwrot, a do tego jest teraz lepiej dostosowany do potrzeb firm planujących poszerzenie lub rozpoczęcie eksportu — ocenia Sonia Leszkowicz-Baczyńska. Dotację z 6.1 można też wykorzystać na promocję, marketing i budowanie wizerunku firmy. Podstawa to przetłumaczenie treści strony internetowej firmy na odpowiedni język, ale można też wykorzystać inne narzędzia marketingu internetowego, np. wykupić reklamy na zagranicznych portalach lub przeprowadzić działania z zakresu social media. Pieniądze z „Paszportu do eksportu” przedsiębiorca może też wydać na stworzenie identyfikacji wizualnej — logotypu, layoutu strony internetowej i nowych wzorów opakowań.
Brak alternatyw
— Wprawdzie wprowadzenie nowych zasad naboru może nieco utrudnić zdobycie finansowania, ale warto się o nie ubiegać, bo instrument ten nie ma alternatyw. Nie ma innej inicjatywy, która pozwalałyby na zdobycie porównywalnych kwot wsparcia na promowanie się za granicą — mówi Błażej Czajkowski.
Przedsiębiorcy, którzy nie zdążą złożyć wniosku w tym konkursie, będą mieli jeszcze dwie szanse. Kolejne nabory będą trwały od 6 do 24 sierpnia i od 29 października do 16 listopada.
Na co można dostać pieniądze
W ramach wprowadzenia w życie Planu Rozwoju Eksportu (PRE) dofinansowanie można przeznaczyć na różne działania:
Udział w zagranicznych imprezach targowo-wystawienniczych w charakterze wystawcy
Organizacja i udział w misjach gospodarczych za granicą Wyszukiwanie i dobór partnerów na rynkach docelowych
Uzyskanie niezbędnych dokumentów uprawniających do wprowadzenia produktów lub usług przedsiębiorcy na wybrane rynki docelowe
Doradztwo dotyczące strategii finansowania przedsięwzięć eksportowych i działalności eksportowej
Doradztwo dotyczące opracowania koncepcji wizerunku przedsiębiorcy na wybranych rynkach docelowych Wsparcie jest udzielane na realizację co najmniej dwóch z wymienionych działań, w tym co najmniej jednego z punktów 3-6.
22.06
Tego dnia o godz. 16.30 mija termin zgłaszania się do konkursu. PARP może jednak zamknąć nabór wcześniej — w przypadku, gdy łączna kwota dofinansowania w ramach złożonych wniosków przekroczy 120 proc. wyznaczonego budżetu. O skróceniu terminu agencja poinformuje z dwudniowym wyprzedzeniem.
500 Tylu przedsiębiorców ma otrzymać dofinansowanie w ramach naboru.