Planujesz zagraniczną ekspansję? W tym półroczu możesz wziąć udział w kilkunastu wyjazdach na misje i targi organizowanych przez Krajową Izbę Gospodarczą (KIG).

Oferta na najbliższe miesiące obejmuje niemal wszystkie kontynenty. Najczęstszym kierunkiem jest Azja — w planie są misje m.in. do Rosji, Izraela, Kazachstanu, Kataru, Birmy i Laosu. Ale przedsiębiorcy z Polski mogą wyjechać także do Ameryki Północnej (Kanada, Stany Zjednoczone, Kuba), Południowej (Argentyna, Urugwaj) i Afryki (RPA, Mozambik). Bliżej, czyli w Europie, szansę na promocję i znalezienie nowych kontrahentów dają targi w Czechach i na Ukrainie.
1,7 proc. polskich firm eksportuje do innych krajów świata. Nie jesteśmy więc eksportową potęgą — powyższe udziały dają Polsce odpowiednio trzecią i piątą pozycję od końca wśród krajów UE. Jeśli chodzi o sektor małych i średnich przedsiębiorstw, te odsetki są jeszcze mniejsze — 3,3 proc. firm eksportuje do UE, a 0,9 proc. do pozostałych krajów.
Przedsiębiorcy najczęściej pokrywają koszty uczestnictwa, ale mogą skorzystać z dofinansowania programów promocji Ministerstwa Gospodarki lub programów organizacji międzynarodowych.
Ułatwić kooperację
Wyjazdy trwają kilka dni (najdłuższy na Kubę — 9 dni) i są przeznaczone zarówno dla firm, które chcą rozpocząć działalność eksportową na konkretnym rynku, jak i dla tych, które planują ją rozszerzyć. Podczas misji na polskich przedsiębiorców czekają m.in. konferencje, targi i indywidualne rozmowy B2B z lokalnymi firmami zainteresowanymi współpracą. Program wyjazdów obejmujeteż szkoleniowe spotkania, na których przedsiębiorcy poznają prawne warunki prowadzenia działalności obowiązujące na zagranicznych rynkach. Dobrą okazją do naocznego poznania tamtejszego biznesu będą wizyty w firmach.
Najczęściej wyjazdy mają charakter wielobranżowy, chociaż zdarzają się też przedsięwzięcia dotyczące konkretnych sektorów. I tak np. misja do Izraela jest organizowana z myślą o branży medycznej, natomiast wyjazd do RPA i Mozambiku to okazja głównie dla firm z sektora budowlanego i górniczego. KIG w większości przypadków załatwia za przedsiębiorców formalności organizacyjne związane z uczestnictwem w misji — od obsługi logistycznej (przelot, transport lokalny) przez uzyskanie wiz (jeśli są wymagane) i zakwaterowanie po obsługę merytoryczną programu. Firmy mogą liczyć także na pomoc tłumaczy i konsultantów rynkowych, co jest przydatne zwłaszcza podczas indywidualnych spotkań biznesowych.
Zwrócą 75 proc. kosztów
Ale o darmowych wyjazdach można zapomnieć — bezpłatne misje nie istnieją. Przedsiębiorcy najczęściej pokrywają koszty uczestnictwa, ale mogą skorzystać z dofinansowania programów promocji Ministerstwa Gospodarki lub programów organizacji międzynarodowych. I tak. np. w ramach Branżowego Programu Promocji Budownictwa firmy dostaną dofinansowanie do 75 proc. kosztów kwalifikowanych udziału w targach w Brnie, Kijowie, Moskwie i Astanie. Nabór wniosków na udział w programie jest jeszcze otwarty, a w budżecie pozostało jeszcze ok. 9 mln zł.
Natomiast Branżowy Program Promocji Maszyn i Urządzeń Górniczych wesprze 75-procentową dotacją firmy wybierające się na targi do Rosji (Nowokuźnieck) i Argentyny (Buenos Aires). Puls do podziału to ok. 10 mln zł.
Wnioski o dofinansowanie przyjmuje departament wdrażania programów operacyjnych Ministerstwa Gospodarki. Więcej o programach: http://www.polskie-budownictwo.pl i http://www.gornictwopolskie.pl. Szczegóły dotyczące poszczególnych wyjazdów na misje i targi można uzyskać od specjalistów KIG — kontakty do nich podajemy w tabeli.