Oferta powinna pasować do klienta

Martyna Mroczek
opublikowano: 23-04-2008, 00:00

Firma może związać się z bankiem, który ma ofertę dla małych i dużych. Jak urośnie, od razu będzie mieć historię współpracy.

Firma może związać się z bankiem, który ma ofertę dla małych i dużych. Jak urośnie, od razu będzie mieć historię współpracy.

Czym powinna kierować się firma, wybierając bank?

Artur Niewrzędowski, Xelion Doradcy Finansowi: Przede wszystkim możliwością łatwego, szybkiego dostępu do banku, bo tym, czego każdy przedsiębiorca ma zawsze za mało, jest czas. Moim zdaniem, nie ma sensu jeździć do banku na drugim końcu miasta. Lepiej mieć placówkę pod ręką lub móc załatwić sprawy przez internet.

Czego potrzebuje od banku mała firma?

Dla mniejszych ważne są przede wszystkim koszty. Dlatego banki często oferują tanie albo darmowe konta i przelewy — tym kuszą klientów z segmentu małych przedsiębiorstw. Po drugie, istotne są odpowiednio ułożone pakiety usług i dostęp do szybkich pieniędzy. Wreszcie ważne jest też doradztwo. Bankowiec nie powienien być po prostu sprzedawcą produktów, ale musi dobrze znać działalność przedsiębiorcy i dopasować ofertę do jego rzeczywistych potrzeb. Mam tu na myśli nie tylko usługi bankowe, ale także okołobankowe, jak leasing czy faktoring. To oczywiście kosztowne produkty, ale często niezbędne dla działalności firmy.

Banki, które specjalizują się w obsłudze małych i średnich przedsiębiorstw, to przede wszystkim: BGŻ, Raiffeisen, Fortis, ING Bank Śląski, Deutsche Bank PBC.

Mała firma może też związać się bankiem, który ma specjalną ofertę dla małych i dużych w ramach tej samej grupy, jak np. mBank i BRE Bank. Jeśli spółka urośnie i przejdzie do części dla dużych, od razu będzie mieć historię współpracy z bankiem. A taka historia jest przecież ważna np. dla kontrahentów czy przy braniu kredytów.

Dla małych firm często dobrym rozwiązaniem jest korzystanie z usług banku spółdzielczego, który jest blisko i w którym pracownicy często dobrze znają przedsiębiorcę. Są w stanie lepiej i szybciej go obsłużyć niż w banku, w którym jest on tylko jednym z wielu anonimowych klientów. Jednak większość banków ma specjalną część dedykowaną MŚP, bo to jest przyszłość polskiej gospodarki.

Co liczy się dla dużych firm?

Banki dla dużych firm to przede wszystkim: Citibank Handlowy, BRE, PKO Bank Polski, Deutsche Bank Polska czy też Pekao.

W tym przypadku szczególnie ważne jest to, jak bank inwestuje pieniądze firmy, a także: jakość serwisu, skłonność do naginania się do potrzeb klienta, prestiż banku. Eksporterzy powinni sprawdzić, czy bank ma placówki w innych krajach, np. firmy, które działają na rynkach azjatyckich, mogą współpracować z HSBC czy Citibankiem.

Wielkie podmioty korzystają z usług kilku banków jednocześnie. Często tworzy się dla nich specjalne konsorcja bankowe, a także przedstawia specjalne oferty dla menedżerów firmy w ramach bankowości prywatnej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Martyna Mroczek

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu