Okiełznać hałas

MAGDA SZUBERT, menedżer w firmie Ecophon Saint-Gobain
opublikowano: 19-08-2014, 00:00

KOMENTARZ

Przyjęcie normy PN-EN ISO 3382-3 to dobra wiadomość dla wszystkich, którym przeszkadza nadmierny hałas w biurach typu „open space”. Regulacja opracowana przez Międzynarodową Organizację na Rzecz Standaryzacji pozwala wiarygodnie ocenić warunki akustyczne w otwartych pomieszczeniach, a następnie dopasować je do potrzeb pracowników.

Wbrew pozorom, jednym z najbardziej uciążliwych czynników pracy w biurach typu „open space” nie jest wysoki poziom hałasu, lecz duży zasięg dźwięków, a zwłaszcza odgłosów rozmów. W źle zaprojektowanym środowisku akustycznym możemy słyszeć dźwięk, a nawet całą treść prowadzonej przyciszonym głosem rozmowy kilka biurek od nas, co dekoncentruje, a przez to wpływa negatywnie na jakość i efektywność pracy. Norma PN-EN ISO 3382-3, pomaga w zaprojektowaniu pomieszczenia tak, aby zapewniało ono optymalne warunki do komunikacji.

Warto pamiętać, że już na etapie planowania można właściwie dobrać i rozmieścić elementy wykończenia wpływające na akustykę biura, takie jak: materiały dźwiękochłonne na suficie, ścianach i podłodze, ekrany międzystanowiskowe, meble itp. Umiejętna aranżacja wnętrza z uwzględnieniem parametrów sugerowanych przez normę może zapewnić prywatność i możliwość koncentracji już w odległości 5 metrów od źródła dźwięku.

Jest także wiele innych czynników, które warto wziąć pod uwagę, projektując lub re-aranżując miejsce pracy. Należy pamiętać, by w pomieszczeniach znajdowała się odpowiednia liczba tzw. „pokojów ciszy”, które pozwalają pracownikom na wyciszenie, gdy wykonują prace wymagające szczególnego skupienia. Warto również zainwestować w rozwiązania mobilne, które ułatwiają komunikację między działami i pracownikami, ograniczając chaos komunikacyjny.

Bardzo dobrym rozwiązaniem jest wprowadzenie w biurze akustycznej etykiety zachowań, obowiązującej wszystkich pracowników. Ustalenie ogólnych zasad, dotyczących prowadzenia rozmów telefonicznych oraz organizowania narad i spotkań wpłynie bardzo pozytywnie na komfort pracy. Zapewnienie odpowiednich warunków pracy leży w gestii pracodawcy. Komfortowe i przyjazne nie tylko wizualnie, ale także akustycznie biuro pozwala pracownikom nie tylko łatwiej identyfikować się z kulturą i wartościami firmy, ale również sprzyja ścisłej współpracy między zespołami. [AGO]

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MAGDA SZUBERT, menedżer w firmie Ecophon Saint-Gobain

Polecane