Operatorzy zredukowali straty

Patrycja Otto
opublikowano: 2002-06-03 00:00

Weryfikacja zdolności płatniczej klientów pozwoliła operatorom komórek zredukować tzw. złe długi. Spadła również liczba spraw sądowych o odzyskanie należności. Przedstawiciele innych branż czekają na wejście w życie ustawy o udostępnianiu informacji.

Po 6 miesiącach działania nowych zasad sprzedaży abonamentów telefonów komórkowych w promocji operatorzy zaoszczędzili 50 mln zł. W tym czasie firmy zawarły około 3 mln umów, oraz odrzuciły 35 tys. wniosków z powodu zalegania z należnościami u innych operatorów.

Wszystko to dzięki, obowiązującym od 3 października 2001 r., nowym zasadom sprzedaży telefonów w promocji. Polegają one na tym, że przyszły nabywca musi wyrazić zgodę na weryfikację swojej zdolności płatniczej, która odbywa się w miejscu zakupu w systemie on-line. W przeciwnym razie musi on kupić telefon na innych warunkach — w systemie pre-paid, poza promocją lub wpłacając kaucję wysokości 760 zł. Nowe zasady sprzedaży, które mają na celu ograniczenie problemu złych długów, pozwalają operatorom komórek na wymianę informacji o nieuczciwych klientach.

— Celem przedsięwzięcia było zabezpieczenie się przed niesolidnymi klientami, którzy oszukiwali operatorów w poprzednich okresach na około 30 mln zł miesięcznie z tytułu niepłaconych rachunków oraz na kilkanaście mln zł z racji wyłudzania aparatów —wyjaśnia Jacek Kalinowski z PTK Centertel.

Mniej spraw

Operatorzy zaznaczają, że wprowadzenie nowych zasad przyczyniło się do spadku liczby kierowanych do sądów spraw o odzyskanie należności za nie zapłacone rachunki telefoniczne.

— W naszej firmie liczba spraw tego typu spadła z 7 tys. do 2 tys. miesięcznie — mówi Jolanta Cholewińska z PTC.

Podobnie wygląda sytuacja u innych operatorów, którzy podkreślają, że na ograniczeniu procederu zyskali uczciwi konsumenci.

Możliwość wymiany między firmami informacji o klientach zakłada projekt ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczej, który wkrótce będzie rozpatrywany przez rząd. Zakłada on utworzenie Biur Informacji Gospodarczej, które będą udostępniały firmom dane na temat wypłacalności konsumentów oraz podmiotów gospodarczych. Podobne biura od dawna funkcjonują w krajach Unii Europejskiej.