W tym instrumencie można zdobyć pieniądze na rozkręcenie e-biznesu. Działanie 8.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka należy do najbardziej obleganych, ale też w mało którym tak trudno przejść przez sito selekcji. W pierwszym z tegorocznych konkursów wnioski złożyło 768 przedsiębiorców, jednak z dotacji cieszyć się będzie zaledwie 115. Kolejne rozdanie przyciągnęło jeszcze więcej, bo 871 firm — wyników tego naboru jeszcze nie znamy. Teraz zbliża się trzecia odsłona. Wnioski będzie można składać od poniedziałku — i znów należy oczekiwać dużego zainteresowania ze strony przedsiębiorców. Tym bardziej że to już ostatni konkurs z tego działania.
Innowacyjne? Niekoniecznie
Pula pożegnalnego naboru to 49 mln zł. Te pieniądze zostaną podzielone na projekty opracowane przez mikro- i małych przedsiębiorców. Co ważne, od poprzedniego konkursu zostały wprowadzone nowe zasady, które znacznie ułatwiają dostęp do dotacji dla start-upów. Firmy dostały możliwość ubiegania się o niższe dotacje na projekty prostszych, ale pożytecznych i dochodowych e-usług (przy spełnieniu znacznie mniej wymagających kryteriów). Do tej pory takie przedsięwzięcia nie miały szans na dofinansowanie, bo były niewystarczająco innowacyjne.
Całkowity budżet działania
— Pojawiło się nowe kryterium fakultatywne. Dotyczy ono osób fizycznych, prowadzących działalność gospodarczą, które mają nie więcej niż 27 lat i ubiegają się o dotację do 80 tys. zł. Za spełnienie tych wymogów mogą otrzymać aż 40 punktów, a poziom dofinansowania może sięgnąć nawet 85 proc., a nie 70 proc., jak w przypadku wnioskowania o wyższe kwoty. Taka osoba musi zdobyć jeszcze tylko 20 punktów, aby jej projekt mógł być rekomendowany do dotacji — tłumaczy Paulina Puchalska, doradca ds. finansowania inwestycji w Europejskim Centrum Doradztwa Finansowego (ECDF).
Jej zdaniem, to krok w kierunku start-upów, których e-usługi nie są przełomem na rynku, ale wykazują się rentownością i znajdują odbiorców w internecie. Do tej pory jednym z największych problemów firm starających się o dotacje na start-up był wymóg pokrywania całości wydatków działalności z przychodów uzyskiwanych z samej e-usługi. Po zmianach ten wskaźnik wynosi tylko 50 proc. Resztę przychodów można uzyskać np. ze sprzedaży powierzchni reklamowej.
Zwrócą za ekspertyzy
— Ta zmiana wynika zapewne z obserwacji już rozliczanych projektów i trendów rynkowych. Zarabianie na reklamie jest dużo łatwiejsze niż na usługach w sieci, które coraz częściej posiadają swoje bezpłatne odpowiedniki u konkurencji. Nawet jeśli są słabsze pod względem funkcjonalności, to jednak pozostają bezpłatne, co jest jednym z podstawowych wymogów internautów — podkreśla Paulina Puchalska z ECDF.
Do wydatków, za które Unia zwróci pieniądze, przedsiębiorca będzie mógł też zaliczyć — 70 proc. wydatków — 85 proc. wydatków (mikro- lub mali przedsiębiorcy, którzy w roku złożenia wniosku mają nie więcej niż 27 lat i ubiegają się o maksymalnie 80 tys. zł) niektóre koszty poniesione jeszcze przed złożeniem wniosku.
Powinny one jednak dotyczyć ekspertyz, analiz przygotowawczych lub usług doradczych związanych z przygotowaniem realizacji projektu. Ma to pomóc w lepszym dopracowaniu wniosku i co za tym idzie podniesieniu jakości składanego projektu. Do 20 tys. zł przedsiębiorcy mogą przeznaczyć na opracowanie rzetelnej analizy rynku lub potrzeb grupy docelowej — w dotychczasowych konkursach młode i nowo powstałe firmy miały z tym obszarem wiele problemów.
Najnowszy nabór do działania 8.1 w liczbach
Łączny budżet naboru49 mln zł
Pula dla firm działających krócej niż rok28 mln zł
Pula dla firm działających powyżej roku,21 mln zł ale poniżej dwóch lat
Data rozpoczęcia naboru8 lipca
Termin zakończenia składania wniosków 19 lipca
Maksymalna wartość wydatków kwalifikowanych 600 tys. zł
Minimalna wartość wydatków kwalifikowanych 20 tys. zł
Wysokość dofinansowania
Okres otrzymywania wsparcia finansowego na projekt
WIĘCEJ INFORMACJI
Informatorium PARP Infolinia: 0 801 33 22 02 http://poig.parp.gov.pl/index/ more/33719