Ostrzeżenia o kryzysie w mikrofirmie

Sylwia Wedziuk
26-12-2017, 22:00

Spadek obrotów albo kłopoty finansowe kontrahenta to symptomy, które mogą zwiastować trudną sytuację w małej firmie.

Bibby Financial Services opisuje sygnały zbliżającego się kryzysu w mikrofirmie. Pierwszy, który powinien wzbudzić czujność przedsiębiorcy, to utrata przewagi konkurencyjnej. Jej najczęstszym powodem jest niższa jakość produktów, spadek wydajności produkcji, błędy komunikacyjne, niezadowalająca obsługa klienta albo pogorszenie się wizerunku firmy.

Trzeba też zachować czujność w przypadku spadku obrotów. To szczególnie groźne, bo szybko może doprowadzić do zmniejszenia zysku. Kolejnym ostrzeżeniem jest zbyt długie oczekiwanie na należności od kontrahentów. Przedsiębiorcy muszą się dobrze zastanowić, zanim — w reakcji na pogarszającą się kondycję finansową — zaczną przeznaczać mniej pieniędzy na inwestycje albo wycofają się z długoterminowych projektów, żeby zatrzymać gotówkę na bieżącą działalność.

— W ten sposób rezygnują z rozwoju biznesu, co może skutkować kryzysem — przestrzega Jerzy Dąbrowski, dyrektor generalny Bibby Financial Services. Zwraca uwagę, że podmioty zmagające się z kłopotami finansowymi często szukają pomocy w bankach i firmach pożyczkowych. Niektórym zastrzyk gotówki z takich źródeł rzeczywiście pomaga przetrwać trudny okres, ale grozi też nadmiernym zadłużeniem. Kolejnym sygnałem, który powinien zaniepokoić przedsiębiorcę, są trudności w finansowaniu bieżącej działalności oraz wywiązywaniu się ze zobowiązań wobec dostawców, instytucji publicznych czy pracowników. O bardzo poważnym kryzysie można mówić, kiedy wobec firmy prowadzone są działania windykacyjne.

— To nie musi skończyć się upadłością. Warto jak najszybciej zareagować wdrożeniem odpowiednich procesów naprawczych. Pomocny na tym etapie może się okazać również faktoring — mówi Jerzy Dąbrowski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Ostrzeżenia o kryzysie w mikrofirmie