Konkurs na najładniejszą kartę, najlepszy design to jedyna kategoria Złotego Bankiera, w której zwycięzcę wybierają internauci w trakcie głosowania. Nawiązujemy w ten sposób do tradycji i początków konkursu Złoty Bankier, który wywodzi się z plebiscytu. Pierwsze głosowanie odbyło się w 2009 r. Od 2016 r. Złoty Bankier jest projektem badawczym realizowanym wspólnie z partnerem merytorycznym wyspecjalizowanym w badaniach mystery shopping.
Dlaczego właśnie wygląd karty poddaliśmy pod ocenę internautów? Ponieważ uważamy, że ze względu na złożoność produktów finansowych bardzo trudno wskazać najlepsze rozwiązanie. W przypadku karty ocenie nie podlega jej funkcjonalność karty, lecz jej wygląd. Plebiscyt na najlepszy design organizujemy po raz trzeci. Wcześniej karty kredytowe podlegały weryfikacji ekspertów razem z innymi produktami bankowymi: kontem i kredytami. Ponieważ w przypadku kart kredytowych kreatywność banków jest tak niewielka, że rokrocznie podium obsadzały te same marki, uznaliśmy, że stały się one jednorodnym produktem, który wyróżnia jedynie wygląd. Tu pomysłowości bankom zresztą nie brakuje. Co roku, gdy ogłaszamy nabór do kategorii karta najlepszy design, dostajemy całą talię zgłoszeń, z których naprawdę jest co wybrać.
W ubiegłym roku internauci postawili na prostotę wzornictwa. Wygrały karty z bardzo prostym designem. Minimalizm jest zresztą trendem, który dość mocno ugruntował się wśród projektantów kart w ostatnich latach. Kiedyś karta była wyznacznikiem statusu, mówiła coś o osobie, która wyciągała ją z portfela. Dlatego w obiegu były karty złote, diamentowe i wysadzane diamentami. Teraz coraz częściej przyjmują formę wirtualną — są schowana w telefonie. Problem z kartami polega też na tym, że są nieekologiczne — produkowane są z plastiku, a ponieważ mają stosunkowo krótki termin ważności, stary plastik jest wymieniany na nowy.
W tym kontekście bardzo ciekawa jest karta zwycięzcy tegorocznego plebiscytu na najlepszy design — karta kredytowa WWF Millennium Mastercard. Łączy w sobie walory estetyczne i ekologiczne. Wizerunek rysia na awersie mówi o pięknie natury i o tym, jak ono jest ulotne, jeśli nie zadbamy o środowisko. Ryś jest w Polsce gatunkiem krytycznie zagrożonym, wpisanym do Czerwonej Księgi Zwierząt, którym grozi wyginięcie. Szczególnej ochrony wymagają rysie z populacji bałtyckiej (nizinnej), która bez pomocy człowieka nie przetrwa. W ochronę, reintrodukcję dzikich zwierząt od lat angażuje się Fundacja WWF Polska, której partnerem od 2008 r. jest Millennium. Od każdej wydanej karty bank przekazuje 50 zł na rzecz fundacji. Dodatkowo co roku wspiera ją finansowo. Karta wykonana jest w 85 proc. z plastiku pochodzącego z recyklingu. Z jednego z krótszych boków ma wcięcie, żeby ułatwić posługiwanie się nią osobom niedowidzącym.
Na drugim miejscu znalazła się karta Mastercard PeoPay KIDS. Generalnie bank wydał całą talię kart dla dzieci z różnymi wzorami (łącznie można wybierać spośród 16). Na uwagę zasługuje walor edukacyjny karty. Może używać jej już 6-letnie dziecko, ucząc się korzystania z usług finansowych. Karta połączona jest z aplikacją PeoPay i stanowi pierwszy krok do świata bankowości mobilnej, która może obejść się bez plastiku, a w przyszłości z pewnością go wyeliminuje.
Na trzecim stopniu podium głosami internautów znalazła się karta Revolut Ultra. Trzeba przyznać, że polityka wydawnictwa kartowego Revoluta to swoisty fenomen. Bank pozycjonujący się jako fintech, nowoczesny, bezoddziałowy, wprowadza nieprawdopodobne zamieszanie na starym, tradycyjnym rynku kartowym. Kilka lat temu klientów ogarnęła prawdziwa gorączka, kiedy Revolut zapowiedział wydanie czarnej karty metalowej. Rynek ogarnął prawdziwy hype na jej punkcie. Klienci robili zapisy, żeby dostać ją jak najszybciej i się nią pochwalić. Na marginesie warto dodać, że ponad dekadę temu metalową kartę dla najzamożniejszych klientów wydał nieistniejący już Noble Bank. Przeszła raczej bez echa. Revolut Ultra raczej nie zyska miana karty kultowej. Z całą pewnością jest to bardzo ciekawy produkt. Minimalistyczny, elegancki design przyciąga uwagę. Warstwa platyny, którą jest pokryta, ma dodać jej prestiżu, choć być może jest to tylko blichtr. Za wyglądem idzie funkcjonalność karty Revolut Ultra, która pod względem wartości dodanej dla klienta wyróżnia się na rynku. Tych parametrów internauci jednak nie oceniali.
W plebiscycie na najładniejszą kartę wzięło udział 25 tys. internautów.