Outsourcing księgowości obniża koszty działania

Agnieszka Ostojska
23-08-2002, 00:00

Outsourcing znajduje w Polsce coraz więcej zwolenników. Na rynku przybywa dostawców. Wśród nich najwięcej takich, którzy przejmują proste funkcje lub czynności i świadczą usługi dla małych i średnich przedsiębiorstw. Natomiast zdecydowanie mniej jest dostawców zintegrowanych usług outsourcingowych dla firm poszukujących skomplikowanych rozwiązań technologicznych. Do niedawna podobne usługi świadczył jedynie PricewaterhouseCoopers. Ostatnio z podobną ofertą weszło na rynek Deloitte & Touche.

— Światowe tendencje w organizacji niektórych funkcji pomocniczych, takich jak finanse, human resources, administracja czy systemy informatyczne, prowadzą do utworzenia tzw. shared services, czyli wyodrębnionego organizacyjnie centrum realizującego daną funkcję, np. procesy księgowe czy płacowe. Takie centrum może być elementem struktury firmy. Albo, jak coraz częściej się to zdarza, może zostać przekazane wyspecjalizowanej firmie —mówi Ewa Banachowicz, senior manager w Deloitte & Touche.

Na takie rozwiązania decydują się w pierwszej kolejności firmy międzynarodowe. Ich polskie oddziały są często obsługiwane przez centra shared services lokalizowane w jednym z krajów europejskich. Wiele takich centrów znajduje się w Irlandii.

Ze względu na konieczność redukcji kosztów coraz więcej polskich firm rozważa zastosowanie shared services. Jednak zainteresowanie to nie jest jeszcze poparte śmiałymi decyzjami.

— Organizacja takiego centrum jest trudna z uwagi na istotne zmiany procesów wewnątrz firmy. Ich celem jest zwiększenie efektywności. Wiąże się to w większości przypadków z mało popularnymi krokami typu redukcja personelu — wyjaśnia Ewa Banachowicz.

Dodaje jednak, że często centrum shared services przejmuje część dotychczasowych pracowników działu.

Natomiast Alex McInnes, dyrektor działu outsourcingu w PricewaterhouseCoopers, twierdzi, że firmy, które zdecydowały się na podobne usługi, nie są zainteresowane szerszym rozgłosem na temat wdrożenia przez nie shared services.

— Współpracujemy z kilkoma polskimi przedsiębiorstwami nad rozwiązaniami z zakresu centrów shared services oraz outsourcingu. Większość z nich jest obecnie na etapie finalizowania umowy i nie życzyłaby sobie podawania ich nazwy do publicznej wiadomości — twierdzi Alex McInnes.

Międzynarodowi klienci, mający wstępny etap organizacji za sobą, chętniej przyznają się do korzystania z usług tego typu centrum. Każda z dużych firm konsultingowych ma kilku sztandarowych klientów, którymi może się pochwalić. Deloitte & Touche — Cassonsa, zaś klientem PricewaterhouseCoopers’a jest International Paper. W tych korporacjach działalność centrów shared services ma zasięg globalny.

Jedno z takich centrów, gdzie obsługiwane są nie tylko polskie firmy, znajduje się w Krakowie.

— Stąd świadczymy usługi dla klientów krajowych i zagranicznych. Tylko od dostawców z USA otrzymujemy do przetworzenia ponad milion faktur rocznie. Umożliwiają to nowoczesne systemy skanowania i przetwarzania obrazów oraz ultraszybkie łącza telekomunikacyjne — dodaje Alex McInnes.

Centra shared services zajmują się obsługą takich procesów jak przetwarzanie faktur, działaniami związanymi z obsługą należności, kontrolą procesów wpływów i wypływów gotówki z kont bankowych. Firmy konsultingowe w imieniu klienta mogą również zarządzać transakcjami wewnątrzgrupowymi, zawierać transakcje skarbowe czy prowadzić księgi firmy.

Centra shared services są dobrym rozwiązaniem dla firm dużych, mających wiele rozproszonych oddziałów.

— Naszymi klientami są zwykle przedsiębiorstwa, które chcą zoptymalizować koszty realizacji procesów. Jako dostawca usług outsourcingu, optymalizujemy je, zmieniając sposób ich realizacji, ingerujemy w istniejące struktury i pomagamy stworzyć takie rozwiązania, aby u klienta zostały tylko te, które dodają firmie wartości — wyjaśnia Ewa Banachowicz.

Rozliczenie z podmiotem świadczącym podobne usługi polega na wniesieniu opłaty uzależnionej od ilości zaksięgowanych dokumentów lub też liczby pracujących przy obsłudze danej firmy osób.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agnieszka Ostojska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / Outsourcing księgowości obniża koszty działania