Pachnie wojną o e-rachunki

Eugeniusz Twaróg
opublikowano: 19-02-2008, 00:00

Papierowe rachunki za prąd, gaz, telefon, kablówkę niedługo trafią na śmietnik historii. Zaczęła się walka o elektroniczne faktury.

W bitwie o portfele internautów naprzeciw siebie staną Krajowa Izba Rozliczeniowa i BillBird

Papierowe rachunki za prąd, gaz, telefon, kablówkę niedługo trafią na śmietnik historii. Zaczęła się walka o elektroniczne faktury.

Już niedługo rachunków za media, kablówkę i prąd nie będzie przynosił listonosz, lecz znajdziemy je na swoim bankowym koncie internetowym. Wystarczy kliknąć, by należność trafiła do wystawcy faktury. Usługa EBPP (z ang. elektroniczna prezentacja rachunków i płatności) powinna ruszyć już w tym półroczu. Do startu przygotowują się Krajowa Izba Rozliczeniowa (KIR), która obsługuje wszystkie płatności międzybankowe, oraz BillBird, właściciel sieci punktów obsługi płatności masowych Via-Moje Rachunki. Zapowiada się ostra rywalizacja, ponieważ konkurenci są zdeterminowani.

Mieć Tepsę

Poligonem doświadczalnym może być Telekomunikacja Polska (TP), która w tym roku zacznie rozsyłać klientom elektroniczne faktury. Na razie w ramach pilotażu. W TP trwa właśnie przetarg na dostawcę najlepszego rozwiązania. O kontrakt ubiegają się dwa tandemy: właśnie BillBird wspólnie z dużą krajową firmą informatyczną oraz KIR, który gra w drużynie z Sygnity. Wygrany pilotaż jest ważny ze względów prestiżowych — mieć w portfelu producenta największej liczby rachunkowej makulatury to jest coś, czym można przekonać kolejnych wystawców. Przegrana zaboli, ale bez TP też można zbudować pozycję. Konkurenci mają w ręce mocne atuty. KIR może pochwalić się dobrymi relacjami z bankami, które w części są jej udziałowcami. BillBird ma natomiast świetne kontakty wśród wystawców faktur — jest pośrednikiem 100 dużych firm, a 300 kolejnych obsługuje.

Ambicje rywali

Rynek przejmie ten, kto najlepiej skojarzy wierzycieli — np. zakłady energetyczne z bankami. KIR widzi siebie w tej roli: ma oprogramowanie, platformę technologiczną do obsługi milionów płatności i wreszcie dobre relacje z bankami.

— Zakończyliśmy testy usługi EBPP z czołowym bankiem internetowym. Rozpoczęliśmy także wdrożenie w dużym zakładzie energetycznym i u znanego dostawcy multimediów. Prowadzimy zaawansowane rozmowy z kolejnymi firmami — mówi Bartosz Drabikowski, członek zarządu KIR.

Izba chce, żeby do końca roku z jej usług mogła korzystać połowa klientów bankowości internetowej.

Nie mniej ambitne plany ma BillBird. Siedem lat temu pojawił się w Polsce właśnie po to, żeby obsługiwać elektroniczne płatności. Wtedy było za wcześnie.

— Mamy własny system informatyczny oraz boga- te doświadczenie w obsłu- dze płatności masowych — mówi Marcin Wysocki, dyrektor ds. rozwoju w Bill- Birdzie.

Pośrednik jest już po słowie z ponad 30 dużymi wystawcami rachunków i spodziewa się, że do końca roku podpisze umowy z 60 wierzycielami.

BillBird nie wyklucza współpracy z KIR. Izba też deklaruje wolę współpracy. Niemniej, powołując się na przykłady z zagranicy, siebie widzi w roli pośrednika.

— Sukcesy izb rozlicze-niowych w Danii oraz Wielkiej Brytanii pokazują, że takie instytucje świetnie na- dają się do obsługi rynku elektronicznych rachunków — przekonuje Bartosz Drabikowski.

Duńska PBS pośredniczy w przekazywaniu 90 proc. rachunków elektronicznych, zaś brytyjska VocaLink, która wystartowała później — jedną trzecią.

BillBird nie zamierza oddawać pola, ponieważ ma poczucie siły, jaką dają mu udziały w rynku płat- ności masowych. Poprzez swoich kontrahentów, których już obsługuje, ma dostęp do 65 proc. klien- tów bankowości elektro- nicznej.

900

mln- Tyle rachunków opłacamy rocznie...

60

mld zł- ...taka jest ich wartość...

1,2

mld zł- ...a tyle na ich przyjmowaniu zarabiają pośrednicy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Eugeniusz Twaróg

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Pachnie wojną o e-rachunki