Paczkomaty Integera jadą na Wyspy

Integer wchodzi na rynek brytyjski — ma wydać 45 mln EUR i zbudować sieć 2 tys. maszyn pod bokiem Amazona.

Krakowski operator pocztowy rzuca się na głęboką wodę. Po drugiej stronie kanału La Manche, na największym i najbardziej konkurencyjnym rynku e-handlu w Europie, do końca tego roku ma stanąć 2 tys. paczkomatów polskiej spółki. Brytyjczycy będą mogli odbierać w nich przesyłki nawet ze 120 tys. działających tam sklepów internetowych.

Rafał Brzoska [FOT. Marek Wiśniewski]
Zobacz więcej

Rafał Brzoska [FOT. Marek Wiśniewski]

— W tym tygodniu w Wielkiej Brytanii zacznie działać 100 paczkomatów, a już zapewniliśmy sobie lokalizację pod rozstawienie 900 kolejnych. Współpracujemy m.in. ze stacjami należącymi do operatora Euro Garages, pilotażowo wprowadzimy też paczkomaty do kilku sieci detalicznych, z których największe mają ponad 2 tys. placówek. Koszty związane z wejściem do Wielkiej Brytanii szacujemy na 45 mln EUR — mówi Rafał Brzoska, prezes Integera.

Ekspansja w Wielkiej Brytanii nie będzie tania, ale spółka liczy na to, że wydatki szybko zwrócą się dzięki dynamicznie rosnącemu rynkowi. Sklepy internetowe mają na Wyspach czternaście razy większe obroty niż w Polsce, a Brytyjczycy, według szacunków Capgemini, wydadzą w nich w tym roku rekordowych 87 mld GPB, czyli — w przeliczeniu — 420 mld zł. A zakupy z e-sklepu trzeba jakoś odebrać.

— W Wielkiej Brytanii zaczęliśmy działać w czwartym kwartale ubiegłego roku, tworząc zespół sprzedażowy, w którym pracuje 35 osób. To pierwszy kraj, w którym zdecydowaliśmy się na taką formę ekspansji — budowanie sieci w Wielkiej Brytanii, gdzie konkurencja jest spora, wymaga poniesienia dużych kosztów i dotarcia do kilkudziesięciu tysięcy działających tam e-sklepów. Wyższa jest też jednak stopa zwrotu. Żaden europejski rynek nie dorównuje dziś pod względem wartości brytyjskiemu, a ponadto aż 60 proc. klientów odbiera tam przesyłki w punktach tworzonych przez sklepy lub właśnie w paczkomatach — mówi Rafał Brzoska.

Na brytyjskim rynku działa już kilka firm, oferujących podobne do Integera rozwiązania. Sieć samoobsługowych automatów ma firma ByBox, od końca 2011 r. natomiast swoje maszyny rozstawia gracz numer jeden internetowego handlu — Amazon. Polska spółka chce podbierać im klientów m.in. dzięki całodobowemu dostępowi do paczkomatów.

— Zakładamy, że już po trzech latach wpływy z brytyjskiego rynku będą stanowiły nawet jedną czwartą naszych przychodów — mówi Rafał Brzoska. Integer — w duecie z funduszem PineBridge — od roku tworzy europejską sieć paczkomatową easyPack, w której do 2015 r. ma działać 16 tys. maszyn. W tym roku spółka ma zacząć budować przyczółkim.in. we Francji, w Turcji, Norwegii, Szwecji i na Węgrzech.

Tymczasem na rodzimym rynku zaczyna wyrastać jej konkurent — Polska Grupa Pocztowa ogłosiła niedawno, że do końca roku postawi w sklepach i na stacjach benzynowych w dużych miastach 100 awizomatów, czyli maszyn, w których będzie można odebrać listy polecone i przesyłki o wadze do 1 kg.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Paczkomaty Integera jadą na Wyspy