Paczkomaty Integera zaleją Europę

Katarzyna Latek
opublikowano: 2011-06-17 00:00

Spółka planuje mocne wyjście za granicę — na tym będzie opierać się jego nowa strategia.

Spółka planuje mocne wyjście za granicę — na tym będzie opierać się jego nowa strategia.

Wysokie koszty usług kurierskich hamują rozwój międzynarodowego handlu internetowego — uważa Rafał Brzoska, prezes giełdowego Integera. I ma pomysł, jak to zmienić.

— Przewiduję, że rynek e-commerce już wkrótce stanie się globalny, a przynajmniej paneuropejski. Chcemy aktywnie uczestniczyć w tym procesie. Za kilka miesięcy ogłosimy nową strategię, która będzie oparta o mocne wejście na rynki europejskie z paczkomatami. Będziemy konkurencyjni dzięki niższym kosztom logistycznym — zapowiada.

Choć nowa strategia dopiero powstaje, paczkomaty już wychodzą za granicę.

— Jesteśmy już na pięciu rynkach Europy. Finalizujemy umowy w Rosji, na Ukrainie, w Czechach i na Słowacji. Mamy podpisaną także umowę w Estonii. Rozważamy rozszerzenie współpracy z operatorem, który będzie obsługiwał tam paczkomaty, i wspólne wyjście na inne rynki — mówi Rafał Brzoska.

Dodaje, że firma rozmawia z 20 partnerami.

— Nasze przewidywania, mówiące o 20-40 mln euro sprzedaży od 2012 roku, mogą okazać się nie tylko trafne, ale nawet niedoszacowane — mówi prezes.

Nadal będzie rosła sieć w Polsce.

— Mamy 420 paczkomatów, chcemy mieć prawie 800 na koniec 2012 roku. Co miesiąc zwiększamy liczbę obsługiwanych paczek. W trzecim kwartale zacieśnimy współpracę z Allegro, co może skokowo zwiększyć wolumen — wyjaśnia prezes.

— Kontynuację intensywnego rozwoju linii biznesowej związanej z paczkomatami oceniam pozytywnie. To jeden z głównych obszarów dalszego wzrostu spółki. Oparcie strategii na paczkomatach wydaje się trafionym pomysłem, chociaż będzie można to dokładnie ocenić, gdy poznamy szczegóły — mówi Jakub Viscardi, analityk DM IDM SA.

Przypomina, że ostatnie WZA Integera przegłosowało możliwość emisji.

— Nie podano celów emisyjnych, ale może mieć to związek właśnie z nową strategią — domyśla się analityk.

Prezes Integera wyjaśnia, że wszystkie działania związane z handlem elektronicznym mają wspólny mianownik — prowadzą do zwiększania ruchu w paczkomatach. Jednym z takich przedsięwzięć jest InFlavo, oprogramowanie pozwalające założyć sklep na Facebooku.

— Z InFlavo korzysta już 2,5 tys. sprzedawców, chociaż serwisy społecznościowe na razie są traktowane tylko jako dodatkowy kanał — mówi Rafał Brzoska.

W nowej strategii Integer nie zapomni o bardziej tradycyjnym rynku pocztowym.

— W lipcu lub w sierpniu wprowadzimy rewolucyjną usługę, która wielu dużym nadawcom może obniżyć koszty nawet o 20-30 proc. Będzie oparta na narzędziach poczty hybrydowej (łączy tradycyjną z elektroniczną — red.) — mówi Rafał Brzoska.

Dodaje, że rynek tradycyjnych przesyłek się kurczy i ta tendencja będzie się pogłębiała.

— To wciąż rynek wart prawie 6 mld zł. Nawet, jeśli będzie malał, to nadal jest o co walczyć — mówi Rafał Brzoska.