Czytasz dzięki

Pandemia rozpoczęła erę cyfrowego partnerstwa

Partner publikacji: Bank Polski
opublikowano: 13-07-2020, 22:00

Zachowanie dystansu społecznego oraz masowa migracja Polaków w kierunku zdalnych usług (m.in. zdalne: szkoła, praca, rozrywka czy zakupy) to początek przyśpieszonych zmian w zachowaniach konsumentów oraz w edukacji cyfrowej.

Ten katalizator zmian, jakim była epidemia COVID-19, wpłynął zarówno na konsumentów, jak i na firmy, które muszą się dostosować do nowych oczekiwań i zwiększyć inwestycje w transformację cyfrową. Dla wielu firm nieposiadających kanału e-commerce ostatnie tygodnie były bolesnym doświadczeniem. W szybkim tempie zakładały one sklepy internetowe, żeby ratować swój biznes w trakcie lockdownu. Świadczą o tym choćby dane z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego, który odnotował, że na jednej z najpopularniejszych platform e-commerce liczba aktywnie działających sklepów zwiększyła się od początku roku o niemal 15 proc., czyli o ponad 11 tys. nowych sprzedawców. Zainteresowanie Polaków zakupami w sieci rośnie i będzie rosło, rozszerzając się także na nowe obszary.

SZYMON
WAŁACH, szef Pionu Strategii i Transformacji Cyfrowej w PKO Banku Polskim.
Zobacz więcej

SZYMON WAŁACH, szef Pionu Strategii i Transformacji Cyfrowej w PKO Banku Polskim.

Według szacunków firmy PMR wartość internetowej sprzedaży detalicznej w naszym kraju zwiększy się w tym roku o ponad 25 proc. w porównaniu do roku ubiegłego i wyniesie 76,8 mld zł. Efektem pandemii może być więc największy wzrost rynku e-commerce w ostatnich kilkunastu latach. Także na przykładzie BLIKA obserwujemy niemal 20-procentowy wzrost liczby transakcji e-commerce w okresie marzec-kwiecień. Ten trend wzrostowy będzie postępował, szczególnie gdy nowe branże (dotychczas skupione na fizycznej sieci sprzedaży) przeniosą się do sieci. Jednym z przykładów jest sprzedaż samochodów — na początku lipca PKO Bank Polski uruchomił własną platformę Automarket, dzięki której można kupić pojazd praktycznie bez wychodzenia z domu, z gwarancją jakości i możliwością zwrotu. Jest to element nowej strategii banku — PKO Bank Przyszłości, gdzie wiele uwagi poświęcamy rosnącej roli platform, które będą kompleksowo zaspokajać kluczowe potrzeby konsumentów w wybranych obszarach. Platformą do rozwoju e-commerce jest też nasza aplikacja mobilna IKO, w której użytkownicy już chętnie kupują bilety komunikacji miejskiej czy płacą za parkowanie, a niedługo będą też mogli zapłacić np. za przejazd autostradami bez konieczności zatrzymywania się na bramkach.

Cyfrowa transformacja oznacza, że w niedalekiej przyszłości kluczową kompetencją dla firm będzie gotowość do tworzenia partnerstw i posiadania architektury technologicznej dającej możliwość takich cyfrowych partnerstw. To oznacza istotne inwestycje w zakresie migracji do chmury, gotowość do integracji poprzez API oraz kulturę otwartości na współpracę z cyfrowymi sojusznikami, tak by dostarczyć klientom w internecie wygodnie i szybko to, czego oczekują.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Partner publikacji: Bank Polski

Polecane