Czytasz dzięki

Państwo poległo w relacjach z inwestorami

opublikowano: 20-03-2017, 22:00

Duży może więcej? W kontaktach z rynkiem finansowym niekoniecznie. Zwłaszcza jeśli duży jest również państwowy.

Kup raport Giełdowa Spółka Roku 2016>>

Łatwy kontakt i szczegółowość przekazywanych informacji zdecydowały o tym, że Pfleiderer Group, kierowana przez Michaela Wolffa, została uznana za najlepszą spółkę w kontaktach z inwestorami.
Zobacz więcej

WARTO NAŚLADOWAĆ:

Łatwy kontakt i szczegółowość przekazywanych informacji zdecydowały o tym, że Pfleiderer Group, kierowana przez Michaela Wolffa, została uznana za najlepszą spółkę w kontaktach z inwestorami. Fot: Marek Wiśniewski, Puls Biznesu

Regułą jest, że im większa spółka, tym zwykle ma lepsze relacje z inwestorami. To poniekąd pochodna skali działalności, a tym samym zasobów, które można przeznaczyć na obsługę analityków, funduszy inwestycyjnych czy inwestorów indywidualnych. W dużych spółkach zajmuje się tym nawet kilka osób, podczas gdy w mniejszych jedna — i to mająca jeszcze inne zadania. Trudno się więc dziwić, że kategorię, w której eksperci oceniali relacje z inwestorami, zdominowały spółki z indeksu WIG20. W pierwszej dziesiątce — a ze względu na miejsca ex aequo właściwie dwunastce — jest ich sześć. Znamienne jednak, że wśród dwunastu najlepszych spółek są tylko dwie kontrolowane przez państwo, podczas gdy w indeksie WIG20 jest ich tuzin. W pierwszej dwudziestce naszej kategorii — trzy. — Duża część spółek kontrolowanych przez państwo uczestniczy w trudnych do ekonomicznego uzasadnienia fuzjach i przejęciach innych podmiotów kontrolowanych przez państwo. Do tego dochodzą pomysły głównego akcjonariusza, dotyczące zmian wartości nominalnej akcji. To przekłada się na ocenę relacji z inwestorami spółek kontrolowanych przez państwo — mówi przedstawiciel funduszy inwestycyjnych. Z tej grupy najlepiej wypadł PZU, który na 4. miejsce awansował z 14. Ubiegłoroczny zwycięzca — PKN Orlen — zostałjednak sklasyfikowany na 8. miejscu wraz z pięcioma innymi firmami. Z uwagi na rolę na rynku kapitałowym za prawdziwą klęskę można uznać relacje inwestorskie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW). Pod tym względem spadła z 4. na 32. miejsce. W powszechnej opinii to „zasługa” zarządu, którym do niedawna kierowała prof. Małgorzata Zaleska. Prezes GPW na konferencji z analitykami była raz i wyszła w trakcie przerwy. Z rynkiem kontaktuje się wiceprezes Paweł Dziekoński, ale opinie o jego kompetencjach są podzielone. W lecie 2016 r. zwolniony został dotychczasowy szef relacji inwestorskich.

Dobre wyniki to dobre relacje

Może nie nieprzewidywalni jak skarb państwa, ale niewątpliwe pozostawiający wiele niejasności co do swego pochodzenia i długofalowych planów są główni akcjonariusze Pfleiderer Group. A relacje tej spółki zostały ocenione najwyżej. I to po ruchu bardziej spektakularnym niż GPW — tyle że w drugą stronę. Rok temu Pfleiderer był 44.

— Można powiedzieć, że dostęp do informacji o spółce jest banalnie prosty. Szefowa relacji inwestorskich jest zawsze dostępna, zawsze chętnie odpowiada na pytania. Jeśli chodzi o materiały, to prezentują światowy poziom. Prezentacje bardzo szeroko traktują o spółce — mówi Maciej Wardejn, analityk Wood & Company, który monitoruje również spółki notowane w Wiedniu, Istambule i Londynie.

Krystian Brymora z Domu Maklerskiego BDM uważa, że na poprawę oceny relacji inwestorskich Pfleiderera mogła mieć duża liczba spotkań z inwestorami na przełomie 2015 i 2016 r., kiedy spółka finalizowała przejęcie swojego upadłego właściciela.

— Prezentacje przedstawiane przy tej okazji były dość szczegółowe. Było w nich dużo trudno dostępnych danych nie tyle na temat samej spółki, co rynku płyty wiórowej. Kilka miesięcy później, przy okazji dnia inwestora, można było zobaczyć proces produkcyjny i skalę biznesu w jednej z głównych fabryk grupy. Warto też podkreślić, że za relacje inwestorskie odpowiada osoba kompetentna i bardzo kontaktowa. Pani Joanna Pydo dała się poznać rynkowi jeszcze podczas pracy w Enerdze — mówi Krystian Brymora.

Podium uzupełniły CD Projekt i Cyfrowy Polsat, które wspólnie zajęły drugie miejsce. Ocena relacji inwestorskich pierwszej poprawiała się niemaltak bardzo jak Pfleiderera. Rok temu w kategorii relacji inwestorskich producent gier był 41., mimo że uzyskał najlepszą ocenę łączną.

— Jakość kontaktów jest bardzo dobra, ale z drugiej strony wiele nie możemy się spodziewać. CD Projekt jest spółką enigmatyczną, nie podaje żadnych prognoz. Dobre oceny relacji inwestorskich to zapewne wypadkowa efektów biznesowej działalności spółki — mówi Jerzy Kosiński z Wood & Company.

— Około połowy oceny relacji inwestorskich każdej spółki wynika z tego, jak spółka jest w ogóle postrzegana. Jeśli dobrze, to relacje inwestorskie też są dobrze postrzegane — dodaje Krzysztof Kuper, dyrektor departamentu doradztwa korporacyjnego w Polskim Domu Maklerskim. Konrad Księżopolski z Haitong Banku jest podobnego zdania. Zwraca jednak uwagę, że zawsze liczą się detale. Nie

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

tylko takie jak łatwość kontaktu interpersonalnego.

— W przypadku Cyfrowego Polsatu korzystnie wpływa na ocenę przejrzysta strona internetowa. Oprócz standardowych informacji zawieranych w raportach spółka publikuje też inne ciekawe dane dotyczące jej działalności — mówi Konrad Księżopolski. Właśnie szczegóły mogły zaważyć na tym, że do czołówki udało się awansować jednej ze spółek z indeksu sWIG80 — Dom Development. Spółka uchodzi po prostu za wiarygodną.

— Dom Development dość szczegółowo raportuje sprzedaż i przekazania mieszkań, a w bezpośrednich kontaktach zarząd też na tyle, na ile może, mówi szczegółowo o prognozach. Na ogół też prognozy realizuje — tłumaczy Krzysztof Kuper.

Ludzie się liczą

Zdaniem Krzysztofa Kupra, nie bez znaczenia dla oceny relacjiinwestorskich są też względy personalne.

— Nie przywiązywałby dużej wagi, czy zajmuje się tym ktoś zatrudniony bezpośrednio w spółce, czy w agencji zewnętrznej. Różne osoby są zatrudnione bezpośrednio w spółkach i różne są agencje — zaznacza Krzysztof Kuper. Według naszego rozmówcy, korzystna jest też konsekwencja w przekazywaniu szczegółów. Tzn. to, by dane z kilku lat były porównywalne. Oceny zmian często bywają przy tym trudne.

— Gdy spojrzymy na Polnord sprzed 2-3 lat i obecny, to widać dużą różnicę, choć nie mogę jednoznacznie powiedzieć, że jest gorzej. Stary zarząd prezentował wartości poszczególnych działek w banku ziemi, co było dobrze odbierane. Obecny tych zestawień nie przedstawia, ale mówi więcej o działalności operacyjnej, czego natomiast nie robił poprzedni zarząd — dodaje Krzystof Kuper.

Podstawowe przykazania relacji z inwestorami

Kwartalne spotkania powynikowe Łatwy kontakt z zarządem Możliwie duża pula informacji przekazywanych przy okazji raportów okresowych, niekoniecznie o samej spółce, ale też o rynku, na którym działa Długookresowe przekazywanie tych samych danych, aby można je było porównać w czasie Dla inwestorów indywidualnych ważna jest dobrze opracowana zakładka ds. relacji inwestorskich na stronie spółki.

Oni mają najlepsze relacje z inwestorami

1. Pfleiderer

2. CD Projekt

3. Cyfrowy Polsat

4. Grupa Kęty

5. ING Bank Śląski

6. PZU

7. CCC

8. Dom Development

9. PKN Orlen

10. Robyg

Źródło: Raport „Giełdowa Spółka Roku 2016”

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Kosiński

Polecane