Papier do latania

Dorota Gąsowska
29-09-2005, 00:00

Na straży bezpieczeństwa pasażerów stoją krajowe przepisy i regulacje unijne. Niektórzy przewoźnicy zapominają jednak o koniecznych certyfikatach.

Wczoraj minął termin certyfikacji przewoźników lotniczych na zgodność z regulacjami Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego. Uzyskanie tego dokumentu, którego pełna nazwa brzmi Certyfikat Part M podczęść G „Zarządzanie ciągłą zdatnością do lotu statków powietrznych”, oznacza, że dany operator lotniczy ma pełną kontrolę nad swoimi samolotami w zakresie ich obsługi i eksploatacji.

Obowiązek certyfikacji nałożyła na przewoźników Komisja Europejska w listopadzie 2003 r. Dotyczy on podmiotów, które wykonują odpłatne przewozy lotnicze osób, towarów i poczty. Podczas certyfikacji oceniany jest m.in. system jakości przewoźnika, kwalifikacje personelu, zezwolenia uprawniające do obsługi technicznej floty, programy obsługi technicznej, odpowiednia dokumentacja techniczna prowadzonych obsług i napraw oraz procedury kontroli sprawności poszczególnych podzespołów.

Spośród jedenastu zobligowanych do tego polskich operatorów formalności dopełniło pięciu, m.in. tanie linie Centralwings i dwóch przewoźników czarterowych — Fisher Air i Exin. W ostatnim dniu wyznaczonego terminu certyfikat otrzymały PLL LOT i EuroLOT.

— Czterech operatorów w ogóle nie złożyło wniosków o przeprowadzenie procesu certyfikacji. Część zrobiła to bardzo późno, a Urząd Lotnictwa Cywilnego, choćby ze względu na ograniczone możliwości kadrowe nie jest w stanie prowadzić kilku audytów jednocześnie. Przewoźnicy, którzy nie zdążyli uzyskać certyfikatu do 28 września i nie zdobyli zgody prezesa ULC na odstępstwo od tego terminu, od dziś wykonując przewozy naruszają prawo — mówi Adam Borkowski z ULC.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Gąsowska

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / / Papier do latania